De Amerikaanse Penn State-universiteit verwacht grootse dingen van haar LFP-batterij voor elektrische voertuigen, die elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk moet maken zonder compromissen in rijbereik of levensduur.
Penn State University, een Amerikaanse universiteit, kondigt met veel bombarie een nieuw ontwikkelde batterij voor elektrische auto’s aan. Nu ja, nieuw, eigenlijk gaat het om een LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) met een innovatief detail. Onder meer Tesla gebruikt al LFP-batterijen in de Model 3, maar enkel voor de exemplaren die in China worden geproduceerd. Het zijn lithiumbatterijen zonder kobalt die heel goedkoop zijn om te produceren. Hun grote nadeel is dat ze bij lage temperaturen veel vermogen verliezen, waardoor ze trager snelladen en ook de rijprestaties van de auto verminderen.
Nikkelfolie
Penn State heeft nu een techniek ontwikkeld waarmee de batterij zichzelf bliksemsnel kan opwarmen tot 60 graden Celsius wanneer ze moet snelladen of wanneer veel vermogen nodig is. Een dunne nikkelfolie is verbonden met de minpool en is rond de batterij gewikkeld. Wanneer er stroom door wordt gejaagd, verhit deze folie bliksemsnel waardoor de batterij opwarmt. De universiteit is ervan overtuigd dat dankzij deze techniek goedkopere en stabielere materialen kunnen worden gebruikt voor de anode (grafiet) en de kathode (lithium-ijzer-fosfaat) en dat het gewicht en de kostprijs van de batterij drastisch kunnen worden gereduceerd.
400 kilometer in 10 minuten
Volgens de berekeningen van de onderzoekers zou een batterij van 40 kWh met deze technologie kunnen worden opgeladen in slechts 10 minuten bij een laadvermogen van 300 kW. Ze zijn daarbij wel bijzonder optimistisch over het rijbereik, want ze rekenen uit dat een EV met zo’n batterij 400 kilometer ver geraakt. Dat impliceert een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer, wat ongeveer 30 procent minder is dan wat we vandaag in de praktijk bij de zuinigste EV’s zien. Maar ongeacht het voorspelde rijbereik blijft de technologie wel interessant, omdat ze goedkoop is om in een productieproces te integreren en omdat er op het eerste gezicht geen nadelen aan verbonden zijn. Nu is het afwachten wanneer we voor het eerst een elektrische auto zien die van deze uitvinding gebruik maakt…
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden