De Amerikaanse Penn State-universiteit verwacht grootse dingen van haar LFP-batterij voor elektrische voertuigen, die elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk moet maken zonder compromissen in rijbereik of levensduur.
Penn State University, een Amerikaanse universiteit, kondigt met veel bombarie een nieuw ontwikkelde batterij voor elektrische auto’s aan. Nu ja, nieuw, eigenlijk gaat het om een LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) met een innovatief detail. Onder meer Tesla gebruikt al LFP-batterijen in de Model 3, maar enkel voor de exemplaren die in China worden geproduceerd. Het zijn lithiumbatterijen zonder kobalt die heel goedkoop zijn om te produceren. Hun grote nadeel is dat ze bij lage temperaturen veel vermogen verliezen, waardoor ze trager snelladen en ook de rijprestaties van de auto verminderen.
Nikkelfolie
Penn State heeft nu een techniek ontwikkeld waarmee de batterij zichzelf bliksemsnel kan opwarmen tot 60 graden Celsius wanneer ze moet snelladen of wanneer veel vermogen nodig is. Een dunne nikkelfolie is verbonden met de minpool en is rond de batterij gewikkeld. Wanneer er stroom door wordt gejaagd, verhit deze folie bliksemsnel waardoor de batterij opwarmt. De universiteit is ervan overtuigd dat dankzij deze techniek goedkopere en stabielere materialen kunnen worden gebruikt voor de anode (grafiet) en de kathode (lithium-ijzer-fosfaat) en dat het gewicht en de kostprijs van de batterij drastisch kunnen worden gereduceerd.
400 kilometer in 10 minuten
Volgens de berekeningen van de onderzoekers zou een batterij van 40 kWh met deze technologie kunnen worden opgeladen in slechts 10 minuten bij een laadvermogen van 300 kW. Ze zijn daarbij wel bijzonder optimistisch over het rijbereik, want ze rekenen uit dat een EV met zo’n batterij 400 kilometer ver geraakt. Dat impliceert een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer, wat ongeveer 30 procent minder is dan wat we vandaag in de praktijk bij de zuinigste EV’s zien. Maar ongeacht het voorspelde rijbereik blijft de technologie wel interessant, omdat ze goedkoop is om in een productieproces te integreren en omdat er op het eerste gezicht geen nadelen aan verbonden zijn. Nu is het afwachten wanneer we voor het eerst een elektrische auto zien die van deze uitvinding gebruik maakt…
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 1 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 12 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 17 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 17 uur geleden