Gaat aluminium-ion-batterij EV-markt op haar kop zetten?

aluminium-ion batterij info auto EV

Alle vizieren zijn momenteel gericht op de solid state-technologie om de accu's van elektrische auto's (en andere toestellen) performanter te maken. Een Australisch bedrijf zegt nu een andere oplossing te hebben. Vergeet de lithium-ion-accu, het is tijd voor de aluminium-ion-batterij! 60 keer sneller laden en tot 20% efficiënter voor meer range.

De gouden sleutel in het EV-verhaal? Oplaadmogelijkheden natuurlijk! Al speelt ook de batterij een centrale rol. Want de klant in de straat ziet de beperkte range nog steeds als een doorn in het oog. Schuif je accu's naar voren die zorgen dat de range van een EV stijgt, dan is de nood om op te laden natuurlijk ook plots een stuk kleiner. Kijk, twee vliegen in één klap. Graphene Manufacturing Group in Australië zegt de oplossing te hebben met de ontwikkeling van de aluminium-ion-batterij.

Minder gewicht, betere recyclage, meer range

Wat is nu het voordeel van zo'n aluminium-ion-accu? Wel, wat is er geen voordeel aan de batterij? Te beginnen met de grondmaterialen. Er is geen koper of ander exotisch materiaal nodig en de cellen bestaan grotendeels uit aluminiumfolie, aluminum chloride en ureum. Stoffen die een stuk beter te recycleren vallen. Ook temperatuur is een voordeel. Want de aluminium-ion-batterij wekt een stuk minder warmte op. Meer nog, eerste test tonen dat er eigenlijk geen temperatuurmanagement nodig is voor de accu's. Om je een idee te geven: in een lithium-ion-accu van 100 kWh zit zo'n 80 kilogram aan materiaal om de batterij op temperatuur te houden. Dus ook qua gewicht kan er op die manier bespaard worden.

aluminium-ion batterij info auto EV

Moet een accu minder energie steken in het op temperatuur houden van zichzelf, dan kan het ook meer van haar cellen gebruiken voor ander doeleinden. Hoewel er geen exacte cijfers worden gegeven kan zo'n aluminium-ion-batterij technisch gezien de range van een EV doen stijgen met 20%. Simpelweg door efficiënter voor de dag te komen. Al hangt natuurlijk ook veel af van de elektromotoren, gewicht en stroomlijn van de auto. Anderzijds: elke EV-rijder zou meer dan gelukkig zijn met 20% extra range uit dezelfde batterij.

supersupersupersnelladen

Komt het eenmaal tot opladen, dan zijn ook de cellen in de aluminium-ion-batterij superieur tegenover die van de lithium-ion-accu. 60 keer sneller opladen behoort tot de mogelijkheden. In mensentaal: Een iPhone met een aluminium-ion-batterij zou je in principe kunnen opladen in 10 seconden. Bij elektrische auto's met relatief grote batterijen ligt dat natuurlijk iets complexer. Al is het wel interessant om weten dat de aluminium-ion-batterij tijdens het opladen amper hitte genereert. Ook dat zal weer zorgen voor een efficiëntere oplaadbeurt (want er moet geen energie verloren gaan in temperatuurmanagement).

aluminium-ion batterij info auto EV

Tenslotte wijzen de eerste onderzoeken uit dat de accu's drie keer langer mee gaan dan klassieke lithium-ion-accu. Of het toevallig is dat een Australisch bedrijf volop bezig is met de ontwikkeling van deze technologie? Hoegenaamd niet. Want laat het net Australië zijn dat de grootste wereldvoorraad van bauxiet in haar grond heeft steken, een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Als je weet dat China momenteel 90% van de lithium-markt in haar handen heeft, dan is het lucratief om die markt op haar kop te zetten. En wij, wij worden er als klant enkel maar beter van. Al moeten we geduld oefenen, want pas tegen 2024 ziet de Graphene Manufacturing Group haar accu's pasklaar voor de auto-industrie. Eerst wil het haar armen uitsteken naar de smartphone- en elektronicasector.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Anton van der Meijden 03:45
afbeelding van Anton van der Meijden

Deze aluminium-ion-batterij ontwikkeling die redelijk snel op de markt zal komen ziet er veel belovend goed uit, qua warmte ontwikkeling, 60% sneller laden, rijbereik +20%, veel lichter gewicht en goedkopere grondstof en minder brand gevaarlijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws