Zijn verticaal gemonteerde batterijen efficiënter?

Een Britse start-up stelt dat een verticaal geplaatst batterijpack de range kan verhogen en ook minder zou kosten.

Sommige problemen kan je oplossen door de dingen uit een andere invalshoek te bekijken. Zo ook voor de accurange van elektrische auto's. Over het algemeen worden de batterijen van de elektrische voertuigen onder de vloer geplaatst. Daar zitten ze niet in de weg en ze verlagen zo het zwaartepunt van de auto.

zet hem op

Maar wat als de batterijen nu eens verticaal zouden worden geplaatst? Page-Roberts stelt dat door de accu's op die manier te monteren de range wordt uitgebreid met 30 procent. Het batterijpack krijgt dan een plaatsje tussen de twee zitrijen, waarbij de tweede zitrij in tegengestelde richting wordt gemonteerd. Niets voor mensen die snel wagenziek worden dus. Volgens de start-up zou de verticale montage van de batterijen wel een verlaging van de productiekost meebrengen omdat ze minder complex zijn in installatie.

De vorm van de auto's zou ook weer kunnen veranderen omdat de inzittenden lager gaan zitten. Volgens Robert-Page zou de opstelling vooral interessant zijn voor kleine stadsauto's. Zodra het pack een capaciteit van 75 kWh overschrijdt zou het te groot zijn om in verticale stand nog efficiënt te zijn.

Zelf zouden we nog verder durven gaan en ons afvragen wat er gebeurt als je het batterijpack in de - afgevoerde - middentunnel van de auto monteert. Elektrische auto's hebben vanwege de motoropstelling vaak geen middentunnel meer om de aandrijfas naar achteren te leiden. Ook de versnellingspook is overbodig geworden, dat zou plaats kunnen betekenen voor de accu's. En nu we dat idee hebben, wie zet de crowdfunding op?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
a b 10:24
afbeelding van a b

Dit lijkt me eerder interessant voor openbaar vervoer dan voor compacte auto's.

Maarten 20:45
afbeelding van Maarten

Volvo plug in hybrides hebben reeds de accu in de middentunnel. Fijne plaats, want de wagen voelt erdoor erg gebalanceerd uit ondanks het hoge gewicht. Nadeel, bijna geen opbergruimte meer.

Steven 22:24
afbeelding van Steven

Euh, beste Autofans: de batterij in de middentunnel is al in gebruik.
Volvo heeft bij de ontwikkeling van zijn hybride wagens deze van de grond af ophe ouwd rond een batterij in de middentunnel.
Dit is volgens hun (en daar valt iets voor te zeggen) de beste plaats voor de gewichtsverdeling van de auto. Dus o.a. in mijn V90 zit de batterij dus exact daar.

Steven 08:29
afbeelding van Steven

Je kan die crowdfunding al terug in de diepvriezersteken. Volvo is hier immersal jaren mee bezig. Sterker nog: toen de XC90 en S90/V90 ontwikkeld werden werd hier al rekening mee gehouden. Alle huidige Volvo's zijn ontworpen met de basisfilosofie van de batterijen in de middentunnel.

De reden: betere gewichtsverdeling en geen compromissen moeten sluiten zoals de 'achterlijke' Mercedes E-klasse met een bult in zijn koffer.

Enig nadeel: de middenconsole heeft amper opbergruimte. Onder de armsteun is nauwelijks plaats.

Maar de koffer is dus wel erg ruim.

Overigens lijkt de ruimte van de middentunnel dan weer te klein voor een volledig elektrische wagen, al ben ik eigenlijk benieuwd hoe dat ind e XC40/Polestar zit.

Bert T 11:11
afbeelding van Bert T

@Steven: in de XC40/Polestar 2 zit een deel van de batterij nog steeds in de middentunnel. Er zijn ook modules onder de achterbank en zo geplaatst (anders komt je natuurlijk niet aan 78 kWh), maar omdat de twee EV's hetzelfde platform (PSA heet het, geloof ik) gebruiken als PHEV's en modellen met verbrandingsmotor, is die holle ruimte er toch, dus kan ze even goed worden benut.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws