Succes Skoda Enyaq iV knabbelt aan verkoop Volkswagen ID.4

Skoda Enyaq iV vs Volkswagen ID.4

De Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4 zijn twee stalgenoten op hetzelfde platform die in dezelfde vijver vissen. Hoewel aanvankelijk gevreesd werd dat een elektrische Skoda qua merkimago niet zou kunnen tippen aan een elektrische Volkswagen, blijkt daar in de praktijk niets van aan.

De Enyaq iV en ID.4 delen hetzelfde elektrische MEB-platform en grotendeels dezelfde aandrijflijnen en batterijen, maar kiezen allebei voor een andere uitwerking. De Volkswagen gaat resoluut voor een minimalistische, futuristische stijl die in het verlengde ligt van de ID.3, terwijl de Skoda voor de traditionele Tsjechische huisstijl kiest.

Met 585 liter aan kofferruimte en een lengte van 4,65 meter is de Enyaq iV ook de ruimste van de twee, hoewel de wielbasis van beide modellen met 2,77 meter identiek is. Normaal gezien is de ID.4 ook duurder, al is die situatie in ons land iets anders. De instapversie van de Skoda, de Enyaq iV 50, wordt bij ons namelijk niet verkocht.

Skoda Enyaq iV vs Volkswagen ID.4

Juiste strategie

Kijk je naar de populariteit van beide merken, dan werd er op voorhand gevreesd dat de Skoda zijn meerdere zou moeten erkennen in de Volkswagen. Maar in de praktijk blijkt dat allesbehalve het geval te zijn, schrijft Automotive News Europe. Meer zelfs: de Tsjechische strategie blijkt in enkele belangrijke EV-landen de juiste te zijn.

Zo staat in Noorwegen de Enyaq iV sinds mei al elke maand in de top 3 van best verkochte elektrische auto’s. De Skoda is daarmee de populairste EV van de Volkswagen-groep. In Nederland, een andere key market voor de elektrische auto, is de Volkswagen ID.4 eveneens op achtervolgen aangewezen, zo becijferden onze collega’s van Autoweek.

Europa en België

Op Europees niveau stond de Enyaq iV in juni nog achter de ID.3 en ID.4 op plaats vijf, zegt analist Matthias Schmidt aan Automotive News Europe. Maar kijk je naar een puur klassieke verkoop, dan zou die situatie er wel eens anders uit kunnen zien, denkt Schmidt. Wat België betreft: we wachten nog op antwoord van Febiac en de FOD Mobiliteit voor de inschrijvingscijfers van de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 in ons land.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
this 15:27
afbeelding van this

Ik snap de ID4 totaal niet, het interieur zit er speels uit (als in speelgoed achtig) terwijl dat van de Enyaq er veel serieuzer uit ziet.
Volkswagen heeft hier toch echt een misser gemaakt als ze echt wilden doen alsof ze hoger dan Skoda staan, want ik zou nooit of te nimmer denken dat de ID.4 beter is. Enkel op het merk zou je denken dat de ID.4 hoger gepositioneerd zou moeten zijn.

Maar Volkswagen is al jarenlang zeer gevaarlijk bezig ten opzichte van Skoda. Het zijn 2 evenwaardige merken geworden lijkt het wel. Ze gaan dringend zichzelf eens mogen heruitvinden, of Skoda terug richting het goedkopere segment mogen duwen.

GlennDC 18:18
afbeelding van GlennDC

Na jaren stiefdochterlijk behandeld te worden... Werd er ook niet afgezien van een SuperB opvolger om zo de Passat vrij spel te geven?

Adriaan 21:10
afbeelding van Adriaan

Ik verwacht dit ook met de seat born en id3

Edison 19:12
afbeelding van Edison

Ja dat denk ik ook.

Persoonlijk vind ik beide ID wagens wat vrouwelijk overkomen. Zoals een Fiat 500, niets mis met die auto maar ik zou er geen kopen. Bij pakweg een Tiguan is dat niet het geval.
Alleen al op basis van de looks zou ik ook eerder de Skoda nemen dan de ID4.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws