De Skoda Enyaq iV en Volkswagen ID.4 zijn twee stalgenoten op hetzelfde platform die in dezelfde vijver vissen. Hoewel aanvankelijk gevreesd werd dat een elektrische Skoda qua merkimago niet zou kunnen tippen aan een elektrische Volkswagen, blijkt daar in de praktijk niets van aan.
De Enyaq iV en ID.4 delen hetzelfde elektrische MEB-platform en grotendeels dezelfde aandrijflijnen en batterijen, maar kiezen allebei voor een andere uitwerking. De Volkswagen gaat resoluut voor een minimalistische, futuristische stijl die in het verlengde ligt van de ID.3, terwijl de Skoda voor de traditionele Tsjechische huisstijl kiest.
Met 585 liter aan kofferruimte en een lengte van 4,65 meter is de Enyaq iV ook de ruimste van de twee, hoewel de wielbasis van beide modellen met 2,77 meter identiek is. Normaal gezien is de ID.4 ook duurder, al is die situatie in ons land iets anders. De instapversie van de Skoda, de Enyaq iV 50, wordt bij ons namelijk niet verkocht.
Juiste strategie
Kijk je naar de populariteit van beide merken, dan werd er op voorhand gevreesd dat de Skoda zijn meerdere zou moeten erkennen in de Volkswagen. Maar in de praktijk blijkt dat allesbehalve het geval te zijn, schrijft Automotive News Europe. Meer zelfs: de Tsjechische strategie blijkt in enkele belangrijke EV-landen de juiste te zijn.
Zo staat in Noorwegen de Enyaq iV sinds mei al elke maand in de top 3 van best verkochte elektrische auto’s. De Skoda is daarmee de populairste EV van de Volkswagen-groep. In Nederland, een andere key market voor de elektrische auto, is de Volkswagen ID.4 eveneens op achtervolgen aangewezen, zo becijferden onze collega’s van Autoweek.
Europa en België
Op Europees niveau stond de Enyaq iV in juni nog achter de ID.3 en ID.4 op plaats vijf, zegt analist Matthias Schmidt aan Automotive News Europe. Maar kijk je naar een puur klassieke verkoop, dan zou die situatie er wel eens anders uit kunnen zien, denkt Schmidt. Wat België betreft: we wachten nog op antwoord van Febiac en de FOD Mobiliteit voor de inschrijvingscijfers van de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 in ons land.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 13 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden