Het laatste woord is duidelijk nog niet gezegd of geschreven over de verkoopcijfers van vorig jaar. Nadat de ene na de andere luxefabrikant met verkooprecords uitpakte, ging Motor1.com de cijfers even van dichtbij bekijken. Daaruit blijkt dat vooral Ferrari een aardige duit verdient per verkochte auto.
Dat 2021 geen gewoon jaar was, hoeven we je vast niet te vertellen. Dat merkten ze ook in de autosector, waar aan de ene kant fabrieken stil kwamen te liggen door chiptekorten en aan de andere kant vooral luxemerken uitpakten met de beste winstcijfers in hun geschiedenis. Eentje steekt echter nog met kop en schouders boven de massa uit, en dat ligt niet zozeer aan het aantal verkochte auto’s.
Hoezo, EV’s en SUV’s?
Een studie van Motor1.com nam namelijk de winstcijfers van een hele resem autoconstructeurs onder de loep, waaronder die van de Stellantis- en Volkswagen-concerns maar bijvoorbeeld ook Toyota, Tesla, BMW en Mercedes-Benz. Daaruit bleek dat Ferrari niet alleen met de titel van ‘meest winstgevende constructeur’ ging lopen dankzij een totale marge van 25,5%, maar ook het meeste verdiende per verkochte auto. Zo zou het merk gemiddeld 97.530 euro winst gemaakt hebben per exemplaar dat over de toonbank ging. Tesla was, ter referentie, op dat vlak goed voor een tweede plaats in het rijtje met een compleet niet vergelijkbare 6.154 euro per verkochte auto.
De cijfers zijn trouwens niet alleen interessant wat Ferrari betreft, maar blijven dat ook wanneer we de rest van de markt bekijken. Zo boekten in 2021 alle onderzochte constructeurs samen een omzet van 1,74 miljard euro, wat 13% meer is dan in 2020. In totaal registreerden ze echter amper 2% meer nieuwe auto’s dan in 2020. Daaruit blijkt dat de gemiddelde prijs van de verkochte auto’s dus aanzienlijk hoger moet liggen, maar de verklaring daarvoor mag niet uitsluitend gezocht worden in genadeloos winstbejag. Door grondstoftekorten hebben constructeurs hun productie namelijk moeten toespitsen op de meer relevante en winstgevende modellen. Dat zijn vaak SUV’s en elektrische wagens, en die zijn doorgaans het duurst. Al verklaart dat de monsterwinst van Ferrari niet: daar staan (voorlopig) nog geen EV’s of SUV’s in het gamma.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden