De wereld der elektrische roadsters is uiteindelijk toch nog eens een inwoner rijker geworden. Deze ‘Project Thunderball’ komt echter niet gewoon uit de hallen van Tesla gerold, maar is het geesteskind van een veel kleinere en tot voor kort dood gewaande constructeur. Wie, dan?
Wiesmann, heet de bedenker, en zijn verhaal is er zo eentje van vallen en zeggen dat je terug zal opstaan. Zo werd de constructeur in 1988 opgericht door twee broers wiens achternaam je wel kan raden, en stuurden ze in 1993 hun eerste model de wereld in. Die Wiesmann MF was een tweezits roadster met retro-looks en een motorblok van BMW in het vooronder. De fabrikant hield dezelfde receptuur aan voor de komende 20 jaar, al wisten ze nooit echt door te breken. In 2014 gingen de boeken dan ook toe bij Wiesmann, maar sinds een injectie van vers kapitaal een jaartje later werd ons al meermaals beloofd dat er nieuwe modellen zouden komen. Daar krijgen we nu eindelijk een eerste van te zien, al laat die het klassieke recept wel enigszins varen.
0-naar-100 in 2,5 seconden, en in stilte
Dat valt er van buitenaf echter niet aan te zien, want deze Project Thunderball is terug Wiesmann zoals we het ons herinnerden. We krijgen dus opnieuw een tweezitter voorgeschoteld, die ondanks de Duitse origine van de constructeur terug volgens de Britse regels van de roadsterkunst gestileerd werd. De carrosserie werd dan wel uit koolstofvezel opgetrokken en het design werd verfraaid met de nodige moderne details, maar de ronde vormen en enorme kijkers die vroeger al de Wiesmann-modellen typeerden zijn ook hier aanwezig. Zelfs het Jaguar S-Type-achtige radiatorrooster blijft van de partij, wat enigszins verrassend is. En dat zeggen we niet omdat we die grille hier plots wél mooi passen vinden.
Onder die enorme kap schuilt namelijk geen BMW-V8 meer, maar wel een heuse batterij aan accu’s. Maar liefst 92 kWh ervan, om precies te zijn, waarmee dit apparaat volgens de bouwer gemakkelijk 500 kilometer moet halen op één lading stroom. Dat hangt dan wel van je rijgedrag af, want met 680 pk en 1.100 Nm koppel uit twee elektromotoren — allebei ook nog eens op de achteras — wordt rustig rijden een hele beproeving. Vloer je het pedaal volledig, dan snelt deze 1.775 kilogram zware cabrio naar de 100 km/u in 2,5 seconden. Als je de accu daardoor wat sneller leeg trekt is dat trouwens geen complete ramp, want dankzij een 800 Volt-boordnetwerk kan deze EV snelladen tot maar liefst 300 kW.
Hoe concreet deze nieuwe Wiesmann dit keer is, valt moeilijk te zeggen. Met al dat knappe beeldmateriaal en opmerkelijk specifieke gegevens hopen we op het beste, al geeft de constructeur nog geen prijs, oplage of zelfs lanceringsdatum aan. Misschien polsen ze gewoon even hoe het model onthaald wordt, dus laat gerust je mening horen!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden