Heb je je al eens afgevraagd hoe jouw nieuwe auto precies tot bij jou komt? Voor eigenaren van een model van de Volkswagen-groep is het antwoord inmiddels alom bekend; ga maar even op die enorme parking in Kortenberg kijken. Wie een Hyundai, Suzuki of SsangYong op de oprit heeft, gaat echter beter in Kontich op bezoek.
Je kent ongetwijfeld D’Ieteren, sinds jaar en dag de Belgische importeur van zowat alles wat de Volkswagen-groep aangaat. Ook heel wat andere automerken in ons land kennen echter zo’n invoerder, al doen hun namen vaak minder snel een belletje rinkelen. Eén van die bedrijven is Astara en als dat je niet meteen iets zegt, dan hoeft het nog niet aan jou te liggen.
Alcomotive wordt Astara
Tot voor kort ging de West-Europese afdeling van Astara namelijk onder de noemer ‘Alcomotive’ door het leven. Eind 2021 zocht Alcomotive echter aansluiting bij Astara, een bedrijf dat wereldwijd instaat voor de verdeling van in totaal 29 merken in 17 landen. Nog wat cijfertjes: ieder jaar worden er via Astara ruim 200.000 auto’s verkocht, en het bedrijf voorziet de distributie voor maar liefst 711 verkooppunten. Net als D’Ieteren is dit dus een invoerder, die fungeert als tussenpersoon in de samenwerking tussen de constructeur en de verdeler bij jou om de hoek. In tegenstelling tot D’Ieteren houdt Astara echter niet vast aan de merken van één specifiek concern.
Terwijl Astara in heel wat andere markten ook instaat voor de verdeling van bijvoorbeeld Fiat, Subaru of Nissan, beperkt hun Belgische portfolio zich tot zes merken. Hun aanwezigheid in ons land begon in 1960 als verdeler van Suzuki, en in 1978 namen ze er Hyundai bij. Toen bleef het even stil tot 2005, wanneer Isuzu het aanbod vervoegde, gevolgd door SsangYong in 2010 en MG en Maxus in 2019. Iedereen die dus een auto van deze merken op zijn oprit heeft staan, weet dat die bij Astara — of toen misschien nog Alcomotive — moet gepasseerd zijn.
Kontich City
Naast het verdelen van automerken houdt Astara Western Europe zich met nog een aantal activiteiten bezig. Zo wil het bedrijf vooral duurzame mobiliteitsdiensten aanbieden en doet het dat onder verschillende noemers, waaronder Astara Move en Astara Connect. Die laatste voorziet bijvoorbeeld platforms voor vlootbeheer bij onder andere overheden en bedrijven, terwijl Astara Move wil inzetten op individuele mobiliteitsdiensten zoals autodelen. Astara Intelligence houdt zich dan weer bezig met het verzamelen van informatie en data over de mobiliteitssector.
Net als het geval was bij Alcomotive blijft de hoofdzetel van Astara Western Europe gewoon gevestigd in Kontich. Dat betekent dat het team daar verantwoordelijk is voor de zes landen die onder de West-Europese afdeling van het bedrijf vallen, waaronder ook Nederland, Duitsland en Frankrijk. Ook wanneer je in het buitenland een Hyundai of een Suzuki tegenkomt, is de kans dus groot dat die bij zijn eigenaar terecht gekomen is dankzij onze Belgische Astara-medewerkers.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden