Je Hyundai of Suzuki komt ervandaan, maar wie is Astara?

Hyundai Tucson 2022

Heb je je al eens afgevraagd hoe jouw nieuwe auto precies tot bij jou komt? Voor eigenaren van een model van de Volkswagen-groep is het antwoord inmiddels alom bekend; ga maar even op die enorme parking in Kortenberg kijken. Wie een Hyundai, Suzuki of SsangYong op de oprit heeft, gaat echter beter in Kontich op bezoek.

Je kent ongetwijfeld D’Ieteren, sinds jaar en dag de Belgische importeur van zowat alles wat de Volkswagen-groep aangaat. Ook heel wat andere automerken in ons land kennen echter zo’n invoerder, al doen hun namen vaak minder snel een belletje rinkelen. Eén van die bedrijven is Astara en als dat je niet meteen iets zegt, dan hoeft het nog niet aan jou te liggen.

Alcomotive wordt Astara

Tot voor kort ging de West-Europese afdeling van Astara namelijk onder de noemer ‘Alcomotive’ door het leven. Eind 2021 zocht Alcomotive echter aansluiting bij Astara, een bedrijf dat wereldwijd instaat voor de verdeling van in totaal 29 merken in 17 landen. Nog wat cijfertjes: ieder jaar worden er via Astara ruim 200.000 auto’s verkocht, en het bedrijf voorziet de distributie voor maar liefst 711 verkooppunten. Net als D’Ieteren is dit dus een invoerder, die fungeert als tussenpersoon in de samenwerking tussen de constructeur en de verdeler bij jou om de hoek. In tegenstelling tot D’Ieteren houdt Astara echter niet vast aan de merken van één specifiek concern.

Suzuki S-Cross 2022

Terwijl Astara in heel wat andere markten ook instaat voor de verdeling van bijvoorbeeld Fiat, Subaru of Nissan, beperkt hun Belgische portfolio zich tot zes merken. Hun aanwezigheid in ons land begon in 1960 als verdeler van Suzuki, en in 1978 namen ze er Hyundai bij. Toen bleef het even stil tot 2005, wanneer Isuzu het aanbod vervoegde, gevolgd door SsangYong in 2010 en MG en Maxus in 2019. Iedereen die dus een auto van deze merken op zijn oprit heeft staan, weet dat die bij Astara — of toen misschien nog Alcomotive — moet gepasseerd zijn.

Kontich City

Naast het verdelen van automerken houdt Astara Western Europe zich met nog een aantal activiteiten bezig. Zo wil het bedrijf vooral duurzame mobiliteitsdiensten aanbieden en doet het dat onder verschillende noemers, waaronder Astara Move en Astara Connect. Die laatste voorziet bijvoorbeeld platforms voor vlootbeheer bij onder andere overheden en bedrijven, terwijl Astara Move wil inzetten op individuele mobiliteitsdiensten zoals autodelen. Astara Intelligence houdt zich dan weer bezig met het verzamelen van informatie en data over de mobiliteitssector.

Astara Western Europe Kontich 2022

Net als het geval was bij Alcomotive blijft de hoofdzetel van Astara Western Europe gewoon gevestigd in Kontich. Dat betekent dat het team daar verantwoordelijk is voor de zes landen die onder de West-Europese afdeling van het bedrijf vallen, waaronder ook Nederland, Duitsland en Frankrijk. Ook wanneer je in het buitenland een Hyundai of een Suzuki tegenkomt, is de kans dus groot dat die bij zijn eigenaar terecht gekomen is dankzij onze Belgische Astara-medewerkers.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws