Duwen EV's korting uit de showroom?

Korting dealer auto

Met de opkomst van de elektrische auto en nieuwe (online) verkoopmodellen lijkt de korting stilaan uit de showroom van de autodealer te verdwijnen. Of dat echter problematisch is?

Hoewel we niet afdingen aan de kassa van de lokale supermarkt of doe-het-zelver, is het een Belgische gewoonte om bij een garage af te dingen op een nieuwe auto. Daar lijkt nu stilaan een einde aan te komen door een perfecte storm in autoland. Want door het beperkte aanbod, de grote vraag naar EV's en nieuwe verkoopmodellen wordt korting op een nieuwe wagen stilaan verleden tijd.

Belgisch gegeven

Ga er de voornaamste EV-merken maar eens op na. Tesla en Polestar hanteren een online verkoopmodel waarbij je niet meer fysiek in contact komt met een verkoper. De te betalen prijs op de website is dus ook de prijs die je zal betalen voor en auto van die merken. Skoda, Hyundai, Ford, MG en Volvo? Voor de EV's van die merken is de prijs op de voorruit die prijs die je zal betalen.

Korting dealer auto

Of dat echt problematisch hoeft te zijn? Dat hangt er natuurlijk van af. Zo weten we al langer dat de marges op EV's piepklein zijn. Waardoor het wat opportunistisch is om te geloven dat een dealer nog vlot duizenden euro's marge heeft liggen die hij graag met zijn klant wil delen. Daarnaast kan je ook zeggen dat hierdoor een eerlijker systeem ontstaat. Want waarom zou een goede onderhandelaar een betere prijs krijgen op een nieuw voertuig dan een introvert persoon? Op restaurant betalen beiden tenslotte ook evenveel voor dezelfde pasta. Tenslotte mogen we ook onze handen kussen dat België niet overstapt op een Amerikaans model. Daar stuwen dealers vaak prijzen vér de hoogte in boven de originele vraagprijs. Waardoor het niet ongebruikelijk is om +30% tot zelfs +50% extra te betalen voor een auto boven de fabrieksprijs.

Autosalon als lichtpunt?

Dat het onderhandelen over de prijs van een nieuwe wagen binnenkort iets van het verleden is staat in de sterren geschreven. Toch kunnen we als Belgen troost zoeken in een ander typische Belgisch fenomeen: salondeals. Want zonder twijfel zullen automerken ook de komende jaren januari blijven gebruiken als salonmaand, met of zonder autosalon. Niet gek als je weet dat er voor corona automerken waren die 40% van hun jaarlijkse verkoop in België al draaiden in januari.

Wat vinden jullie? Is het verdwijnen van onderhandelen over de prijs met je dealer voor je nieuwe auto problematisch? Laat het weten!

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
this 15:58
afbeelding van this

Korting voor de kleine zelfstandige/particulier zal er misschien wel uitgaan. Maar op hoger niveau, waarbij je +100 auto's per keer afneemt, denk ik niet dat ze daar echt gaan stoppen met kortingen.

andre123 09:19
afbeelding van andre123

de katalogusprijs kunstmatig hoog zetten om dan met kortingen te zwaaien naar diegenen die het een sport vinden om een verkoper zolang mogelijk bezig te houden is PUUR BEDROG!
hoog tijd dat dat 'rommelmarkt'spelleke verdwijnt en men serieuze prijzen aanrekend voor IEDEREEN.of gaan we in de supermarkt ook elke raion verantwoordelijke bezighouden met afdingen op elke potje dat we vastnemen,tenslotte gaat het ook over 100den euro's per maand,elke maand weer.....en ja,natuurlijk mag een wagenparkt van 100 auto's iets extra krijgen,maar wat er in het verleden gebeurde is pure oplichterij!

Adriaan 11:18
afbeelding van Adriaan

Wacht tot je ontdekt hoe de kleding industrie en schoenenwinkels werken... Het kunstmatig opdrijven van prijzen, zodat je wat kan onderhandelen of "solden" doen is echt niet uitzonderlijk voor de auto industrie. Dat is spijtig genoeg hoe veel bedrijven werken... Zolang mensen zich daar aan laten vangen zal dat fenomeen niet verdwijnen.

this 12:51
afbeelding van this

Eigenlijk is dat gewoon de simpele wet van vraag en aanbod. Basis van economie.
Dat oplichterij vinden, vind ik maar vreemd.

andre123 13:48
afbeelding van andre123

tot men in u zakken zit zeker?of vind jij het normaal dat men u duizenden e meer laat betalen dan u buurman?of ben je zelf mss ook zo een oplichter?
vraag en aanbod? de gasprijs of electriciteitsprijs maal 10 is vraag en aanbod?pure gangsterpraktijken zijn dat.

this 15:14
afbeelding van this

Ja ik vind het normaal zolang ik ook de keus krijg om het te betalen of niet. We leven in een vrije economie. Niemand die jou verplicht om een BMW te kopen aan 1000 euro meer dan je buur.

andre123 09:07
afbeelding van andre123

klopt,maar het blijft pure oplichting,hoe je het ook keert of draait.
wie zulke regels hanteert komt hier nooit binnen,vrije economie of niet.
dat er mensen zijn die daarin trappen is inderdaad hun zaak.
ps ik ga sowiezo nooit 1000den e meer uitgeven aan luxemerken om mijn buur te overtroeven.....

andre123 13:55
afbeelding van andre123

ja adriaan,maar het gaat hier niet over een short van 10 e of een broek van 20 e maar over 10000den euro's.(ik heb ooit in de distributie van oa kleding gewerkt,daar werden kledingstukken van vorig seizoen verkocht aan opkopers per kilo!!!dat andere sectoren even grote bedriegers kunnen zijn weten we allang,alleen gaat het dan niet over bedragen waar mensen jaaaaaaren voor moeten sparen.ps aan mode geef ik allang geen onnozele bedragen uit,en zonder afbieden en pingelen!

Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Onlangs eens een Peugeot 308 Hybride gaan bekijken en "onderhandelen". Het kwam erop neer dat er zo goed als geen onderhandelingsmarge meer is. Was jonge gast als verkoper, en die zei dat ik van een ander tijdperk kwam. Zelfs een paar automatjes "weggeven" zou met toestemming van de baas moeten gebeuren. En het feit dat nu alles "Stellantis" is en dat nu alles onder een "groep" terecht is gekomen, doet er ook geen goed aan. Showroommodel kan goedkoper als je tijd hebt om te wachten, want zelf geraken ze ook niet meer aan een wagen om die ene dan te vervangen. :-)
Maar goed, ik heb ondetussen al lang door dat ik in de toekomst mij tot de 2e handsmarkt zal mogen richten, want een nieuwe is "geen spek voor mijnen ..." Behalve dan Dacia ofzo. Gelukkig is de huidige nog geen 4j oud.

andre123 11:22
afbeelding van andre123

we vinden met ze allen e commerce toch zo zalig he........
gedaan met pingelen en personeel aan het lijntje houden(waardoor de verkoper achteraf bij zijn baas kan gaan uitleggen waarom hij zoveel tijd besteed aan een klant)....
klik,en de prijs betalen die er staat.....
en dan vind men dat opeens normaal.....
ik zie de e commerce in de autohandel zeker niet als een voordeel,persoonlijk zal ik nooit enkele 10000 besteden op het internet,maar om dergelijke bedriegerspraktijken uit de wereld te helpen wel ideaal.(in de veronderstelling dat er dan WEL eerlijke prijzen gevraagd worden)
ps ook bij dacia beginnen de prijzen aardig omhoog te gaan,
kon je enkele jaren geleden nog iets bemachtigen voor 7000e,dan mag je nu ook meer dan 10000 ophoesten,en een half jaar wachten,tenzij je hier of daar nog een zeldzame stockwagen weet te bemachtigen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws