Klaar voor (elektrische) toekomst: SsangYong eindelijk uit de schulden

SsangYong Korando e-Motion 2022

Heb je al van SsangYong gehoord, dan ben je waarschijnlijk ook op de hoogte van hun recente financiële strubbelingen. De Koreanen melden nu echter dat die voorbij zijn, en dat ze terug hoopvol zijn voor de toekomst. En die toekomst is — hoe kan het ook anders — hoofdzakelijk elektrisch.

Dat het harde tijden zijn, hoef je de dames en heren bij SsangYong niet te vertellen. Sinds de start van de coronacrisis kregen de Zuid-Koreanen de eindjes maar moeilijk aan elkaar geknoopt, waardoor voormalig eigenaar Mahindra & Mahindra al meer dan twee jaar geleden op zoek gingen naar een overnemer. Dat zouden aanvankelijk Chinezen worden in de vorm van het Geely-concern, maar die trokken toch hun staart in en later verscheen de Zuid-Koreaanse busbouwer Edison Motors op het toneel. Ook die deal ging echter niet door, en zo zag de toekomst er steeds duisterder uit voor SsangYong… Tot het KG Consortium zich ermee ging moeien.

Gericht op elektrificatie

Die eveneens Zuid-Koreaanse staalfabrikant sloot SsangYong namelijk in zijn rangen in mei 2022, en nog voor de zomer was de overname rond. Daarop kreeg het complete management een make-over en verscheen er in september ook een nieuwe CEO aan het roer van de constructeur met de naam Jeong Yong-won — voor het geval je dat echt wil onthouden. Nu blijkt nog maar eens dat het dat KG Consortium menens is, want SsangYong laat weten dat het dankzij de investering van de staalgigant al zijn schulden, van de eerste tot de laatste, heeft kunnen afbetalen. Daardoor kan SsangYong terug zonder zorgen uitkijken naar de toekomst.

SsangYong Torres 2022

In het persbericht waar we de naam van die nieuwe CEO uit copy-pasteten, vonden we nog een ander interessant weetje. Zo laat de autobouwer weten dat een groot deel van zijn toekomstplannen gericht zijn op elektrificatie. Die ambitie dook voor het eerst op tijdens de scheefgelopen overname door Edison Motors, dat zich vooral bezighoudt met de ontwikkeling van elektrische bussen, maar blijft dus ook overeind onder het bewind van het KG Consortium. Op dat vlak is SsangYong echter al niet slecht bezig, want temidden hun financiële problemen wisten de Koreanen toch een zuiver elektrische versie van hun Korando te lanceren — de E-Motion — én toverde het een gloednieuwe elektrische SUV uit haar hoed: de Torres EV. Dus stel je eens voor wat ze kunnen bereiken wanneer ze wél voldoende geld op hun rekening staan hebben…

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Twan 09:09
afbeelding van Twan

Simca, Fiat, Citroen, Opel, Volvo ik heb ze allemaal gehad, mijn laatste 300.000Km reed en rijd ik nog steeds met dezelfde Ssangyong. Ik heb nooit een beter auto gehad dan de Ssangyong. Ok toegegeven hij is wat stijf geveerd, het is geen racewagen en heeft wat meer brandstof nodig, maar het voornaamste is dat hij je nooit in de steek laat en na 17 jaar nog geen vlekje roest te bespeuren.
Ssangyong's modellen zijn echt ondergewaardeerd, prijs/kwaliteit verhouding is dit merk gewoonweg niet te kloppen, echt waar voor je geld.
Gelukkig kan Ssangyong nu verder met kwaliteitsauto's te produceren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws