
Al in 2021 kregen de Tesla Model S en X een grondige update met nieuwe techniek en een volledig opgefrist interieur. De supersnelle Plaid was al eerder te bestellen, nu is ook de minder dure 'Long Range' terug van de Model S en X. Goed nieuws: het yoke-stuurwiel is niet langer verplicht!
Het heeft bijna twee jaar geduurd, maar de facelift van de Tesla Model S en X hebben eindelijk hun weg gevonden naar de Belgische markt. In augustus 2022 kregen we al de Belgische prijzen van de supersnelle Plaid-versies, waarvan de eerste exemplaren in december in Zeebrugge werden gelost. Nu zijn ook de Long Range-versies, die voortaan door het leven gaan als Dual Motor All-Wheel Drive, terug te bestellen via de Tesla-website. De prijs? 114.990 euro voor de Model S, 123.990 euro voor de Model X. Daarmee zijn ze respectievelijk 25.000 en 20.000 euro goedkoper dan de Plaid-versies.
Nieuw interieur
Dat prijsverschil komt door het feit dat de Tesla Model S en X Dual Motor, de naam zegt het al, een elektromotor minder tellen dan de driemotorige Plaids. Ze zijn dus wat minder snel, al kan je met een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u in het geval van de Model S (de Model X doet er 0,7 seconden langer over) moeilijk spreken van een gebrek aan vermogen. Het voordeel is dan weer dat je aan actieradius wint: 634 km WLTP voor de Model S (Plaid: 600 km) en 576 km voor de Model X (Plaid: 543 km).

Aan boord zijn deze nieuwe Tesla Model S en X grondig opgefrist, met een nu horizontaal gepositioneerd infotainmentscherm waar je tegenwoordig ook de nieuwste games op kan spelen. Bij de lancering van de facelift viel ook het yoke-stuur op, dat de controlehendel van een vliegtuig wilde nabootsen. Die zet was niet zonder kritiek en Tesla biedt nu weer een traditioneel stuurwiel aan op de Model S en X als kosteloze optie. Je kan het ook als retrofit bestellen voor 900 euro, moest je al met een Plaid rondrijden met de yoke gemonteerd. Ook het ronde stuurwiel is echter uitgerust met aanraakgevoelige 'knoppen' in plaats van de traditionele hendels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers...
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 7 uur geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden