EV opladen? Dit betekenen die C, L en K op de stekker en aan de laadpaal!

EV laden letters betekenis laadpaal

Europa weet als geen ander met labels te zwaaien. Waardoor je net zoals bij een klassiek tankstation ook bij laadpalen voor de elektrische auto verschillende labels tegen zal komen. Wat betekenen die L, K of C in een witte of zwarte zeshoek nu op je laadkabel of laadpaal? Je leest het hier!

Om de wildgroei aan laadmogelijkheden tegen te gaan, heeft de Europese Unie een reeks gestandaardiseerde labels geïntroduceerd vanaf maart 2021. Die labels kan je herkennen door een witte of zwarte zeshoek met daarin een letter. Ook in het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen, Noord-Macedonië, Servië en Turkije worden deze labels gebruikt. Op die manier kan je in één oogopslag identificeren welk laadsysteem er voor je neus staat. Dit geldt zowel voor de laadpaal als voor de auto die je wil laden. Maar wat willen die letters nu juist zeggen?

Waar vind ik de labels om een elektrische auto te laden?

Elektrische auto's gebouwd na 20 maart 2021 moeten in Europa uitgerust zijn met de labels, vaak in de laadklep. Net zoals er op de tankklep van een auto met verbrandingsmotor staat welke brandstof je mag tanken. Daarnaast zijn de labels ook aanwezig op de laadstekker of het laadstation. Het is dus simpelweg een kwestie van - letterlijk - de letters te verbinden!

EV laden letters betekenis laadpaal

Wat betekenen de labels op een laadpaal?

Allemaal goed en wel maar wat willen die geletterde zeshoeken nu juist zeggen? Wel, info waar je als gebruiker niet al te hard van wakker moet liggen. Want hoogstwaarschijnlijk zal je op het zicht wel zien of een laadstekker past in je voertuig of niet. Hoe dan ook, voor de goede orde geven we hieronder even de voornaamste labels mee die je tegen zal komen.

Al in 2014 besloot de Europese Commissie om de zogenaamde type 2-stekker te promoveren tot de standaard in onze contreien. Die wordt gebruikt om aan wisselstroom (AC) te laden. De type 2-stekker kan je herkennen aan de letter C in een zwarte of witte zeshoek. Aan autokant krijg je de letters in een zwarte zeshoek te zien, aan laadpaalkant in een witte zeshoek. De letter K wordt dan weer gezien als de Europese standaard voor DC-snelladen volgens het Combined Charging System (CCS ). Met de opkomst van auto's die vlot boven de 200 kW per uur kunnen opladen ontstond de laadkabel met een L-label. Die kan aan maximaal 920V opladen in plaats van maximaal 500 volt. Niet onbelangrijk: Je auto hoeft geen oplaadsnelheden boven de 200 kW te kunnen halen om gebruik te mogen maken van een laadsysteem met L-label.

EV laden letters betekenis laadpaal

De letter M duidt tenslotte op een CHAdeMO-laadsysteem. Dit was destijds één van de eerste gestandaardiseerde systemen en komt uit Japan. Het systeem is in Europa zo goed als uitgefaseerd, zal je enkel tegen komen op een select groepje oudere EV's én - gek genoeg - de tweede generatie Nissan Leaf. Vrees echter niet dat je een CHAdeMo-stekker zou verwisselen met een CCS-stekker bij het laden. Beide systemen zijn niet inwisselbaar. Of anders gezegd: een CHAdeMo-stekker zal niet passen op een voertuig met CCS aansluiting en omgekeerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws