De plug-inlijst: dit zijn alle oplaadbare hybrides van het moment per merk (2023)

Toyota RAV4 PHEV 2023

Stekkerhybrides zijn alomtegenwoordig, maar hoe alomtegenwoordig precies? Wij plozen de catalogi van alle autofabrikanten op de Belgische markt uit op zoek naar het antwoord: dit zijn alle plug-inhybrides die je op dit moment kan kopen.

Alfa Romeo

We hebben er even op moeten wachten, maar ook Alfa Romeo speelt tegenwoordig mee in de wereld van de elektrificatie. Dat doen ze met de Tonale, die naast de eerste Full Hybrid-aandrijflijn ook de eerste plug-inhybride motorisatie van het merk mag dragen. Tegen 2027 willen de Italianen enkel nog zuiver elektrische modellen aanbieden, dus veel stekkerhybrides hoeven we hoe dan ook niet van hen te verwachten.

  • Alfa Romeo Tonale Q4 PHEV - € 51.000

Audi

Audi was er destijds al best vroeg bij op vlak van plug-inhybrides. Zo kwamen ze al met een A3 met stekkerpoort op de proppen in 2014 — toen nog onder de e-tron-naam — kort gevolgd door de gigantische Q7 e-tron die je zelf met een dieselmotor in het vooronder kon krijgen. Dat laatste idee hebben ze inmiddels laten varen, maar verder is het gamma aan plug-inhybrides sindsdien wel sterk gegroeid.

  • Audi A3 40 TFSI e - € 40.710
  • Audi A3 45 TFSI e - € 46.570
  • Audi A6 50 TFSI e quattro - € 65.370
  • Audi A6 55 TFSI e quattro - € 67.670
  • Audi A7 50 TFSI e quattro - € 76.200
  • Audi A7 55 TFSI e quattro - € 88.410
  • Audi A8 60 TFSI e quattro - € 113.920
  • Audi Q3 45 TFSI e - € 47.600
  • Audi Q5 50 TFSI e quattro - € 62.390
  • Audi Q5 55 TFSI e quattro - € 74.650
  • Audi Q7 55 TFSI e quattro - € 79.230
  • Audi Q7 60 TFSI e quattro - € 93.410
  • Audi Q8 55 TFSI e quattro - € 87.350
  • Audi Q8 60 TFSI e quattro - € 101.690

Audi A3 TFSI e 2023

Bentley

Ook bij Bentley kan men tegenwoordig stekkeren — zolang je landhuis over een wallbox beschikt, wel te verstaan. Zo was de Bentayga de eerste Bentley die met ingang van 2021 als plug-inhybride verkrijgbaar werd, en die maakt daarbij gebruik van een aandrijflijn die Audi-adepten bekend kan voorkomen. Bentley zet in de komende jaren sterk in op elektrificatie, met als doel zuiver elektrisch te worden tegen 2030.

  • Bentley Bentayga Hybrid - € 210.276
  • Bentley Flying Spur Hybrid - € 220.952

BMW

Ook bij BMW is een model tegenwoordig niet compleet als er geen stekkerversie van bestaat. Dat geldt inmiddels ook voor zuiver elektrische varianten met het gewoonlijke 'i'-prefix, al blijven ook plug-inhybrides sterk vertegenwoordigd. Zo sterk, zelfs, dat je vaak de keuze hebt uit verschillende vermogens en aandrijvingen.

  • BMW 225e xDrive Active Tourer - € 45.900
  • BMW 230e xDrive Active Tourer - € 48.900
  • BMW 320e - € 53.600
  • BMW 320e xDrive - €58.000
  • BMW 330e - € 56.150
  • BMW 330e xDrive - € 58.850
  • BMW 530e - € 66.250
  • BMW 530e xDrive - € 69.050
  • BMW 545e xDrive - € 79.300
  • BMW 750e xDrive - € 119.950
  • BMW M760e xDrive - € 141.600
  • BMW X1 xDrive 25e - € 49.900
  • BMW X1 xDrive 30e - € 52.350
  • BMW X2 xDrive 25e - € 53.050
  • BMW X3 xDrive 30e - € 66.650
  • BMW X5 xDrive 50e - € 95.250
  • BMW XM - € 173.900

BMW 330e 2023

Citroën

Citroën is misschien niet de koploper van het Stellantis-concern op vlak van elektrificatie, maar ook bij hen kan je terecht voor een aantal plug-inhybrides. Sterker nog: de C5 Aircross was bij zijn lancering één van de eerste modellen met een stekkerversie binnen de toenmalige PSA-groep. Inmiddels is hij niet meer alleen, want de C5 X combineert dezelfde aandrijflijnen met een lager silhouet.

  • Citroën C5 Aircross Hybrid 225 - € 44.141
  • Citroën C5 X Hybrid 180 - € 47.497
  • Citroën C5 X Hybrid 225 - € 49.765

Cupra

Sinds een vijftal jaar staat Cupra los van moederhuis Seat, waar het voorheen sportievere versies van bouwde. Inmiddels zetten de Spanjaarden steeds meer in op eigen modellen, die ook vaak over de nodige elektrificatie beschikken. Zo is de Cupra Leon nog wel herkenbaar als een Seat met stoerdere logootjes, maar valt de Formentor minder makkelijk te vergelijken met ander materiaal uit de VW-stal.

  • Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204 - € 47.761,84
  • Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 - € 53.861,84
  • Cupra Leon 1.4 e-Hybrid 204 - € 48.191,84
  • Cupra Leon 1.4 e-Hybrid 245 - € 50.081,84

DS Automobiles

Ooit voer DS onder de Citroën-vlag, maar inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een losstaand merk. Dat merk zet vooral in op luxe, al beschikt ieder DS-model wel over tenminste één plug-inhybride variant. Dat begon al bij de eerste auto die van de grond op als DS bedoeld was, de DS 7-toen-nog-Crossback.

  • DS 4 E-Tense 225 - € 42.550
  • DS 7 E-Tense 225 - € 51.100
  • DS 7 E-Tense 300 - € 56.300
  • DS 7 E-Tense 360 - € 65.400
  • DS 9 E-Tense 250 - € 62.050
  • DS 9 E-Tense 360 - € 75.400

DS 4 E-Tense 225 2023

Ferrari

Liever wat meer performance? Dan kan je zelfs bij het iconische Ferrari gaan aankloppen voor een plug-inhybride, en ze hebben er zelfs meer dan één in de catalogus. Het gaat daarbij dan wel niet om zuinige gezins-SUV's, maar eerder om supercars die hun elektrokracht gebruiken om de prestaties een extra duwtje in de rug te geven.

  • Ferrari 296 GTB - € 287.945
  • Ferrari 296 GTS - € 315.815
  • Ferrari SF90 Stradale - € 424.913
  • Ferrari SF90 Spider - € 467.405

Ford

Ook Ford gaat steeds meer aan de stekker, na een periode van vooral zelfopladende hybridevarianten van de Mondeo, S-Max en Galaxy. Nu die worden nu één voor één geschrapt terwijl plug-inhybrides het overnemen in aanloop naar een zuiver elektrisch gamma vanaf 2030.

  • Ford Explorer PHEV - € 89.750
  • Ford Kuga PHEV - € 43.970

Hyundai

Een hybridelijst zonder Hyundai? Dat kan uiteraard niet zijn, want de Koreanen zetten sterk in op elektrificatie. Op het moment van schrijven manifesteert zich dat echter in slechts één plug-inhybride, maar die Tucson PHEV is dan wel één van de populairdere keuzes op onze markt. Tot voor kort stond er ook een stekkervariant van de grotere Santa Fe in de catalogus.

  • Hyundai Tucson PHEV - € 51.449

Jaguar

Het is alweer even geleden dat we nog nieuwe Jaguar-modellen mogen ontdekken hebben, maar op vlak van aandrijflijnen zijn de Britten gelukkig wel mee. Zo sprongen ze al vroeg op de elektrische premium-kar met de I-Pace terwijl de E-Pace en F-Pace na hun lancering verrijkt werden met plug-inhybride varianten. Een paar updates later zijn die anno 2023 nog steeds competitief.

  • Jaguar E-Pace P300e - € 63.200
  • Jaguar F-Pace P400e - € 85.100

Jaguar E-Pace P300e 2023

Jeep

Je zou het een ruig merk als Jeep niet nageven, maar ook zij koesteren duidelijke elektrische ambities. Zo willen de Amerikanen in onze contreien zuiver elektrisch zijn tegen 2030. In afwachting daarvan hebben ze het complete gamma alvast onder stroom gezet, met plug-inhybride varianten van de Renegade tot de Wrangler tot gevolg.

  • Jeep Compass 4XE 190 - € 48.070
  • Jeep Compass 4XE 240 - € 52.820
  • Jeep Grand Cherokee 4XE - € 93.000
  • Jeep Renegade 4XE 190 - € 42.000
  • Jeep Renegade 4XE 240 - € 45.100
  • Jeep Wrangler 4XE - € 80.500

Kia

Wie Kia zegt, zegt betaalbaar. Zo beschikken ze met de Ceed SW over één van de goedkoopste breaks op de markt, terwijl de EV6 dan weer elektrische performance binnen handbereik brengt. Dat geldt ook voor hun plug-inhybrides, die telkens een mooie efficiëntie combineren met een schappelijk prijskaartje.

  • Kia Ceed SW PHEV - € 38.290
  • Kia Niro PHEV - € 38.790
  • Kia Sportage PHEV - € 47.690
  • Kia XCeed PHEV - € 37.990

Lamborghini

  • Revuelto - prijs niet gekend

Land Rover

Land Rover is op relatief korte tijd gegaan van een gamma aan traditioneler gemotoriseerde offroaders, tot een bijna compleet aanbod aan geëlektrificeerde modellen. Enkel de Discovery moet het zonder stekker doen, maar zijn kleinere Discovery Sport-broertje is net als de Defender en alle Range Rovers wel verkrijgbaar als plug-inhybride.

  • Land Rover Defender P400e - € 79.400
  • Land Rover Discovery Sport P300e - € 58.900
  • Land Rover Range Rover Evoque P300e - € 60.460
  • Land Rover Range Rover P440e - € 140.589
  • Land Rover Range Rover P510e - € 157.599
  • Land Rover Range Rover Sport P440e - € 104.516
  • Land Rover Range Rover Sport P510e - € 141.300
  • Land Rover Range Rover Velar P400e - € 69.160

Range Rover Sport P400e 2023

Lexus

Als deel van het Toyota-concern heeft ook Lexus lang de stekker afgezworen in zijn geloof in de zelfopladende hybride. Temidden van een fiscaal gunstig klimaat kan een plug-inhybride echter niet blijven ontbreken bij een premiummerk, en daarom gingen de Japanners toch overstag. Dat deden ze bij hun twee ruime SUV's: de NX en de RX.

  • Lexus NX 450h+ - € 74.650
  • Lexus RX 450h+ - € 85.300

Lynk & Co

Lynk & Co mag dan geen grote speler zijn in onze contreien, maar de Chinezen gaan volgens een best innovatieve methode te werk. Zo kan je hun eerste Europese model, de hybride-SUV 01, delen of privaat leasen tegen een best wel voordelig tarief. Daarnaast kan je de auto ook gewoon kopen als je dat wil. Daarbij kan je dan enkel kiezen uit twee lakkleuren, en verder is alle uitrusting standaard inbegrepen.

  • Lynk & Co 01 PHEV - € 46.000

Mazda

Ook deze Japanners stonden lang weigerachtig tegenover alles wat geëlektrificeerd was, met name plug-inhybrides. In de plaats daarvan bleven ze inzetten op modellen met relatief grote, atmosferische verbrandingsmotoren. Met de CX-60 combineerde Mazda zo'n blok dan toch met een elektromotor en een accu, met hun eerste plug-inhybride tot gevolg. Daarnaast valt ook de elektrische MX-30 met range-extender onder die categorie.

  • Mazda CX-60 E-Skyactiv PHEV - € 50.890
  • Mazda MX-30 R-EV - € 37.070

Mazda CX-60 PHEV 2023

Mercedes-Benz

Kijk er de lengte van onderstaande lijst maar even op na: het krioelt van de stekkers in de gemiddelde Mercedes-showroom. Zo goed als ieder model staat er tegenwoordig namelijk onder stroom, van de compacte A-Klasse tot de decadente S-Klasse van de Maybach-afdeling. In heel wat gevallen krijg je zelfs de keuze uit verschillende hybride motorisaties, en daarin is Mercedes één van de weinige spelers die nog investeert in plug-ins met dieselmotoren.

  • Mercedes A 250 e - € 49.610
  • Mercedes B 250 e - € 50.699
  • Mercedes C 300 de - € 63.888
  • Mercedes C 300 de 4MATIC - € 66.308
  • Mercedes C 300 e - € 60.258
  • Mercedes C 300 e 4MATIC - € 62.678
  • Mercedes CLA 250 e - € 50.820
  • Mercedes GLA 250 e - € 54.571
  • Mercedes GLC 300 de 4MATIC - € 75.020
  • Mercedes GLC 300 e 4MATIC - € 72.358
  • Mercedes GLC 400 e 4MATIC - € 83.248
  • Mercedes GLE 350 de 4MATIC - € 91.839
  • Mercedes GLE 400 e 4MATIC - € 98.736
  • Mercedes S 450 e - € 128.502
  • Mercedes S 580 e - € 137.214
  • Mercedes S 580 e 4MATIC - € 141.570
  • Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - € 209.935
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance - € 222.640

MG

Wie MG zegt, zegt elektrificatie — of toch in onze contreien. Het oorspronkelijk Britse merk maakte namelijk in 2019 zijn Europese comeback met de ZS EV, een zuiver elektrisch model dat al snel gevolgd werd door de EHS met plug-inhybride techniek. Sindsdien kregen die modellen het gezelschap van een aantal andere EV's en ook modellen met uitsluitend verbrandingsmotoren, maar het belangrijkste doel van het nu Chinese MG blijft toch het betaalbaar maken van elektrificatie.

  • MG EHS - € 37.385

MG EHS 2023

Mini

Een Mini mag er dan uitzien als het ideale autootje voor een elektrische aandrijflijn, een model op stroom heeft best lang op zich doen wachten. Zo lang zelfs dat ze nog eerder een Countryman in de catalogus hadden die het met plug-inhybridetechniek deed. Die leende zijn aandrijflijn van de BMW 225xe Active Tourer van weleer, maar kreeg gelukkig meer dan voldoende tussentijdse updates om relevant te blijven.

  • Mini Cooper SE Countryman All4 - € 45.050

Opel

Opel heeft een elektrisch duwtje in de rug gekregen sinds het merk in de rangen van het Stellantis-concern werd gesloten. Voorheen hadden ze wel al even geproefd van elektrisch rijden met de Ampera, maar de elektrificatie bereikte nooit de massamodelletjes. Na 2017 kwam daar verandering in, want toen kwam de ene na de andere Opel onder stroom te staan. Dat geldt met name voor plug-inhybrides, die nu zelfs de sportievere laag van Opels gamma vertegenwoordigen.

  • Opel Astra Hybrid 180 - € 39.576
  • Opel Astra GSe Hybrid 225 - € 47.918
  • Opel Grandland Hybrid 225 - € 46.812
  • Opel Grandland GSe Hybrid4 300 - € 57.246

Peugeot

Kijk je er even het gamma van Peugeot op na, dan merk je heel wat gelijkenissen met de modellen van Opel. Beide merken delen namelijk een groot deel van hun techniek als deel van het Stellantis-concern — net als Citroën en DS, overigens. Peugeot zet echter het sterkste van die merken in op plug-inhybride techniek, met heel wat verschillende modellen die vaak een gelijkaardige maar gelukkig wel competente aandrijflijn meekrijgen.

  • Peugeot 308 Plug-in Hybrid 180 - € 41.661
  • Peugeot 308 Plug-in Hybrid 225 - € 47.627
  • Peugeot 3008 Plug-in Hybrid 180 - € 49.867
  • Peugeot 3008 Plug-in Hybrid 225 - € 51.307
  • Peugeot 3008 Plug-in Hybrid4 300 - € 60.715
  • Peugeot 408 Plug-in Hybrid 180 - € 45.403
  • Peugeot 408 Plug-in Hybrid 225 - € 50.711
  • Peugeot 508 Plug-in Hybrid 225 - € 53.120
  • Peugeot 508 PSE Hybrid4 360 - € 70.648

Peugeot 508 PHEV 2023

Porsche

Toch liever wat meer premium aan je stekkerpoort? Dat biedt Porsche al sinds jaar en dag mogelijkheden voor zij die hun sportieve SUV of berline willen combineren met een fiscaal interessante uitstoot. Dat deden ze al zo vroeg als 2010 met de tweede generatie van de Cayenne, en de allereerste Panamera mocht na zijn facelift in 2013 eveneens meegenieten van dezelfde hybridetechniek. De nieuwe generaties van beide modellen bouwden daarin verder op dezelfde receptuur, zij het in meer verschillende varianten.

  • Porsche Cayenne E-Hybrid - € 112.589,29
  • Porsche Panamera 4 E-Hybrid - € 122.955,94
  • Porsche Panamera 4S E Hybrid - € 141.275,33
  • Porsche Panamera Turbo S E Hybrid - € 205.862,27

Renault

Renault, plug-inhybrides? Jazeker, want naast zijn E-Tech Hybrid-versies hebben de fransen ook een aantal E-Tech Plug-in Hybrids in het gamma. Op dat vlak mochten de Captur en de Mégane Grandtour de spits afbijten, gevolgd door de hatchbackversie van de Mégane. Die modellen maken in essentie gebruik van dezelfde techniek als de zelfopladende E-Techs, maar koppelen die natuurlijk aan een grotere accu en een stekkerpoort.

  • Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid - € 34.550
  • Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid - € 37.275

Suzuki

Ook bij Suzuki investeren ze steeds meer in hybridetechnologie, en dat doen ze niet alleen. Naast een eigen ontwikkelde zelfopladende hybride aandrijflijn op basis van een 1.5-litermotor, maken de Japanners ook gretig gebruik van bij landgenoot Toyota geleende techniek. Dat geldt ook voor de eerste plug-inhybride in hun aanbod: de Suzuki Across. Dat is namelijk een Toyota RAV4 PHEV in vermomming... maar dan met iets meer standaarduitrusting.

  • Suzuki Across - € 62.994

Suzuki Across 2023

Toyota

Toyota heeft de hybride zowat uitgevonden, maar dan wel de variant zonder stekker. De Japanners hielden het dan ook lang bij een uitgebreid aanbod aan zelfopladende hybrides, maar uiteindelijk moesten ze toch een plug-inhybride aan het gamma gaan toevoegen. Dat deden ze eerst in de vorm van de vorige generatie Prius PHEV, en een competentere poging volgde snel op basis van de populaire RAV4.

  • Toyota RAV4 PHEV - € 56.800

Volvo

Volvo staat niet alleen synoniem voor veiligheid maar ook voor plug-inhybrides — en niet zomaar plug-inhybrides. Na een eerste poging met een hybride V60 op diesel, schakelden de Zweden over naar een strategie van extreem krachtige geëlektrificeerde versies voor zowat al hun modellen. Zo verscheen de S/V90 als eerste met de T8-aandrijflijn met ruim 400 pk onder de kap, gevolgd door de XC90, de S/V60 en de XC60. Later voegde Volvo ook lichtere T6-versies toe, maar ook die zijn op zijn zachtst gezegd vlot genoeg.

  • Volvo S60 T8 Recharge - € 65.200
  • Volvo S90 T8 Recharge - € 77.590
  • Volvo V60 T6 Recharge - € 60.480
  • Volvo V60 T8 Recharge - € 68.630
  • Volvo V90 T6 Recharge - € 72.350
  • Volvo V90 T8 Recharge - € 82.040
  • Volvo XC40 T5 Recharge - € 50.650
  • Volvo XC60 T6 Recharge - € 65.950
  • Volvo XC60 T8 Recharge - € 77.800
  • Volvo XC90 T8 Recharge - € 91.440

Volkswagen

Ook Volkswagen was er best snel bij in het plug-inhybrideverhaal, met de trouwens ook best sportieve Golf GTE in 2014. Dat zou je op het moment van schrijven echter niet meteen zeggen, want nu is er slechts één model met plug-inhybride aandrijflijn verkrijgbaar: de Multivan. Daarnaast zijn er echter ook stekkerversies van de Golf, Passat en Tiguan, maar die zijn in de nasleep van de halfgeleidercrisis nog even uitverkocht.

  • Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid - € 63.604,86

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 01:43
afbeelding van John

De goedkoopste, een Captur voor 34K, nadien volgt een MX30 voor 37K, alle modellen onder de 40K zijn op 2 handen te tellen. Zijn er veel particulieren die meer dan 40K voor een auto neertellen? Vanaf 1 juli is in ieder geval de pret uit voor dit soort auto's in de categorie bedrijfswagens. Gaan ze dan nog wel interessant zijn ? Of duikt de verkoop in elkaar?

Steegen 17:28
afbeelding van Steegen

Waarom is subaru niet vermeld? Heeft ook een hybride onder de 40k

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws