Ford pakt uit met groot nieuws, want zijn thuis zo populaire F150 waagt voor het eerst de oversteek naar Europa. Dat doet hij dan wel in zuiver elektrische vorm, als F150 Lightning dus, en hij zal ook niet overal te koop zijn. Sterker nog: slechts één land krijgt de elektrische pick-up in de showrooms: Noorwegen.
Kreeg je al het water in de mond bij het zien van onze rijtest over de Ford F150 Lightning? Dan hebben we goed nieuws voor jou. Ford heeft namelijk beslist om zijn gigantische, zuiver elektrische pick-up ook naar Europa te brengen terwijl die voorheen voorbehouden was voor de Amerikaanse thuismarkt. Dat betekent dat het voor jou dus flink wat makkelijker wordt om er eentje in handen te krijgen… Al bedoelen we dan vooral “om er eentje te importeren”.
Geen container, wel exportplaat
Daarvoor moet je voortaan namelijk geen container op een Amerikaans vrachtschip meer boeken, maar gewoon de prijs van een Noorse exportplaat betalen. Dat is dan ook het enige Europese land waar de F150 Lightning bij de Ford-dealer verkrijgbaar zal zijn, en de Amerikanen hebben daar naar eigen zeggen een goede reden voor. Zo zijn de Noren niet alleen koplopers op vlak van het overstappen naar EV’s, maar het uitdagende Scandinavische landschap zou ook perfect binnen het werkveld van de elektrische terreinbeul vallen. Daarom brengt Ford een beperkte oplage aan F150 Lightnings naar Noorwegen, al specifieert het merk nog niet hoe beperkt die oplage zal zijn of hoeveel je ervoor moet betalen.
Daarmee is het hoe dan ook de eerste keer in de inmiddels 75-jarige geschiedenis van het model dat Ford een F150 naar Europa haalt, al is dat natuurlijk geen toeval. Zo werden alle voorgaande generaties steevast voorzien van enorme motoren waarvan het verbruik met onze brandstofprijzen niet te betalen is, tenzij je het gevaarte natuurlijk op LPG deed lopen. Deze F150 Lightning verbruikt daarentegen niets anders dan stroom, al mag je natuurlijk wel rekenen op flink wat stroom. Maar goed: niets dat een setje zonnepanelen niet kan oplossen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden