
Nissan heeft met de Ariya een competente elektrische crossover in handen, maar er was één probleem: zijn prijs lag stukken hoger dan die van zijn concurrenten. Daar wordt nu iets aan gedaan, want Nissan trekt de prijzen van zijn populairste versies omlaag… En nog geen klein beetje ook.
We overdrijven niet wanneer we zeggen dat de Nissan Ariya lang op zich heeft laten wachten. Zo werd de elektrische crossover voor het eerst officieel getoond in 2020, gevolgd door twee jaar complete radiostilte. Daarna openden dan toch druppelsgewijs de orderboekjes voor de verschillende versies, maar die kostten stuk voor stuk meer dan hun tegenhangers bij pakweg Volkswagen of — niet minder belangrijk — Tesla. Daardoor is de Ariya nog steeds een complete zeldzaamheid op onze wegen, maar daar kan nu wel eens verandering in gaan komen.
Check hier onze review:
Competitief geprijsd
Nissan heeft de prijzen van de Ariya namelijk flink verlaagd. Het gaat daarbij ook niet zomaar over de introductie van minder goed uitgeruste versies, want de uitrusting blijft gewoon onveranderd. Toch kan je de basis-Ariya, de Engage met 63 kWh-batterij, tegenwoordig krijgen voor 48.400 euro in de plaats van de 52.100 euro die je er voorheen voor over moest hebben. De variant met 87 kWh onder de vloer doet het nog beter, want daar daalt de prijs met maar liefst 5.200 euro tot 53.400 euro. De topversie, de Evolve+, kost 69.900 euro maar voor dat geld krijg je dan natuurlijk wel 396 pk uit twee elektromotoren, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden.

Door deze prijsverlaging wordt de Ariya plots best aantrekkelijk in vergelijking met zijn concurrenten. Zo zie je tegenwoordig aan zowat elke laadpaal een Volkswagen ID.4 hangen, en diens basisversie is nog wel 2.000 euro goedkoper maar biedt minder uitrusting, minder vermogen en een kleiner rijbereik dan de standaard-Ariya. De Pro-versie van de ID.4 met 77 kWh-accu kost nu zelfs een paar honderd euro meer dan de Ariya met 87 kWh, die verder komt. Bij Tesla zien we dan weer dat je voor een Model Y Long Range met een vergelijkbaar rijbereik als de Ariya 87 kWh 53.990 euro moet betalen, al is die wel een stukje sneller. Is dit allemaal voldoende om de Ariya eindelijk wat meer in ons straatbeeld te krijgen? We zullen het zien…
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden