Euro NCAP: Volkswagen ID.7 en co halen vijf sterren, zijn toch “zorgwekkend voor veiligheid”

Volkswagen ID.7 Euro NCAP crashtest 2023

De Euro NCAP-molen draait weer op volle toeren. Zo voerden ze pas weer crashtests uit met maar liefst elf nieuwe auto’s, waarvan er eigenlijk slechts drie naast de maximumscore van vijf op vijf sterren grepen… Maar het zijn niet noodzakelijk die drie modellen waar de Euro NCAP zich de meeste zorgen over maakt.

Na een pauze van bijna een jaar om hun strengere veiligheidsregels te implementeren, mogen de dames en heren van de Euro NCAP terug dat doen wat ze het liefste doen: auto’s crashen. Zo gingen er een dikke maand geleden al een paar modelletjes tegen de muur en nu volgt er een nog flink wat grotere lichting. Dat is echter niet het enige waarin de Euro NCAP terug is van weggeweest: ze zijn ook weer even naarstig onheilspellende waarschuwingen aan het uiten.

Medelijden met de muur

De Europese instantie heeft namelijk een persberichtje de wereld in gestuurd waarin het de botsproeven van elf nieuwe modellen bespreekt. Daar lijkt op het eerste gezicht niet zoveel aan de hand, want acht onder hen ging met de volle vijf op vijf sterren aan de haal. Daarbij gaat het om de Volkswagen ID.7, de BMW 5 Reeks, de Mercedes EQE SUV, de BYD Tang, de BYD Seal U, de Kia EV9, de Xpeng G9 en de Smart #3. De Honda ZR-V, Vinfast VF8 en Hyundai Kona waren dan weer goed voor vier op vijf sterren en hoewel het daarmee allesbehalve rijdende doodskisten zijn, wou de Euro NCAP toch even benadrukken hoe teleurgesteld het was in met name de Hyundai… Maar dat is niet hun opmerkelijkste waarschuwing.

Ook een aantal van de vijf-op-vijf-scoorders moet het namelijk ontgelden, want de Euro NCAP maakt zich zorgen om het toenemende gewicht van de auto’s. Zo legden slechts drie van de elf gecrashte modellen minder dan 2 ton leeggewicht in de weegschaal — en jawel: de Hyundai Kona is er één van. NCAP-topman Michiel van Ratingen benadrukt dat dit toegenomen gewicht niét te wijten is aan strengere veiligheidseisen maar wel aan de voorkeur van de klant voor grotere auto’s, en natuurlijk aan de toenemende elektrificatie. Daarbij willen fabrikanten graag zo groot mogelijke accu’s in hun EV’s verbouwen om laadstress te beperken.

Van Ratingen maakt zich openlijk zorgen over hoe zo’n kolossen zich zullen gedragen in een aanrijding met een lichtere auto of — nog erger — een zwakke weggebruiker. Ter illustratie trakteren we je hieronder nog op de crashtest van één de grootste elektrische kolossen die ze konden vinden: de 2.550 kilogram zware Kia EV9. We leven met je mee, muur.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws