Vraag: 'Oude' F-Type met V6 of nieuwe met viercilinder?

vraag-f-type-v6vsi4_02

Hommeles in sportwagenland, want Jaguar lepelt een viercilinder in de F-Type. Waardoor dé typische autofansvraag zich aandient. leg je 57.000 euro neer voor het gloednieuwe model, of ga je met dat geld de tweedehandszoekertjes af voor een prefacelift exemplaar met V6 onder de kap.

Dat las je goed, Jaguar vraagt 57.530 euro voor haar F-Type met 300 pk sterke viercilinder, een prijs die je al snel kan laten stijgen naar 66.000 euro wanneer je wat leuke opties aanvinkt. Nu goed, stel dat je tevreden bent met de instapper - en waarom ook niet, want: actieve sportuitlaat, xenon koplampen, sportzetels, navigatie en Meredian-stereo tekenen allemaal present - dan ben je dus nog geen 60.000 euro kwijt voor een nagelnieuwe F-Type met strakkere looks en een vriendeljik BIV-prijsje.

Tijd om de tweedehandsjes aan te vallen...

Daar zien we dat de alleen al in België er serieus wat pre-facelift exemplaren vallen te vinden van de F-Type. Logisch, gezien het model al mee gaat van 2014. Voor 57.000 euro hoef je evenwel niet te hopen op de V8-variant. Al kom je heus toe met de V6. Die kan je - veelal wit - vinden met nog geen 20.000 kilometer op de teller voor de prijs van de nieuwe viercilinder.

vraag-f-type-v6vsi4

Trekken we richting onze Oosterburen, dan wordt de zak der keuze nog wat aangevuld. Alleen, waag je het om een tweedehands F-Type te kopen?

Nu is het aan jullie; voor 57.000 euro: De nieuwe met viercilinder, of toch het prefaceliftmodel met V6?

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
vanmanda 16:07
afbeelding van vanmanda

Antwoord: nog wat verder sparen biedt verschillende voordelen:
- De prijzen dalen stilletjes aan. Natuurlijk niet zo snel als de prijzen van een Proton...
- Hoe ouder de wagen, hoe lager de BIV. Na 10 jaar bereik je het minimum van 1000 euro
- meer spaarcentjes = groter budget
Daarna kan je je volledig storten op een exemplaar met een V8 en elke morgen met een grijs op je smoel de buren wakker maken wanneer je naar het werk vertrekt :)

Let op: Niet te lang wachten en sparen, want kort na dat de laatste F-Type van de band rolt, zullen de prijzen terug stijgen...

Grunt 17:01
afbeelding van Grunt

Even spelbreker spelen: je moet wel in rekening brengen dat een V6 van enkele jaren oud nog een €1500 méér BIV moet kosten (en €5000+ méér voor een V8), dat je een jaarlijkse meerkost van €500 verkeersbelasting moet betalen (€2500 meerkost voor een V8), dat het verbruik hoger ligt, onderhoud en herstellingen kosten meer...
Voor een gelijke aanschafprijs zal de 6-cylinder €200 per maand meer kosten, een V8 eerder €500 meer.

Maar om op de vraag te antwoorden: ik denk toch eerder aan de V6, tenzij Jaguar iedereen verbaast met het geluid van die nieuwe 4-cylinder...

Yvesw 18:59
afbeelding van Yvesw

Spelbreker 2.0: Voor Sub 52.000 euro vind je V6-exemplaren in Duitsland met een hoop opties die een gelijkaardige 4-cilinder naar zo'n 64.000 euro zouden brengen. Kan je wel even de hogere kosten mee betalen ;-)

Techno Patat 12:23
afbeelding van Techno Patat

De V6! Een 4-cilinder kan sneller zijn en zal ook toffer klinken (dankzij de performance uitlaat). Maar ik ben een grote fan van de beleving van een auto en daarin is een V6 toch veel leuker om te horen. Want om het snelst ben je niets mee op de openbare weg (eens je boven de 300pk gaat hou je op de openbare weg heus wel alles bij hoor...) en dan is het ook leuk aan hoe hij bij halfgas klinkt en voelt. En iets zegt me dat je die 2 cilinders wel zal merken.

En heeft jaguar geen jonge occasie programma? Zoals de jonge ster bij Mercedes enzo? Dan heb je gewoon mooie garantie, ben je goeje vriend met je dealer en bespaar je toch een hoop geld!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws