Met net geen 450.000 bezoekers trokken we dit jaar weer massaal naar de Heizel voor het Autosalon van Brussel. De hoogmis van de automobiel in België zou je kunnen zeggen, al horen we steeds meer stemmen die de viering té duur vinden voor wat het is. Te meer omdat steeds meer automerken mini-salons organiseren bij lokale dealers. Is het Salon haar centen nog waard?
"10 euro parking, 15 euro inkom, nog eens 10 euro voor de ingang tot het Dream Cars-paleis én 4,5 euro voor een simpele hotdog," zo stak een geïrriteerde autosalonbezoeker van wal in een post op sociale media. Net geen 40 euro dus om blinkend metaal te gaan bezoeken in Brussel. Met 40 euro aan brandstof kan je best wel wat garages in de buurt afschuimen om lokaal het autonieuws te bezichtigen.
De 2019-editie van de Brussels Motor Show blinkt dan ook uit in kostprijs. Deels door externe invloeden - zo besloot de uitbater van de parking vlak voor het salon de prijs van de bouwvallige parking op te trekken van 5 naar 10 euro - maar het heeft ook zeker in eigen boezem te kijken. Waarom überhaupt geld vragen voor het paleis van de Dream Cars? De premium rakkers kunnen heus de kosten dragen van de relatief kleine zaal.
Het is dan ook oneerlijk dat je het éne jaar kan staan gapen op het gerief van Porsche met je gewone ticket maar dat je het jaar daarop 3 (via combiticket) tot wel 10 euro extra moet betalen om naar dezelfde auto's te gaan kijken. Bezoekers houden niet van dat oneerlijkheidsgevoel, dat hoorden we alvast links en rechts naar boven komen.
Anderzijds blijft het salon een hoogmis die haar gelijke niet kent. Met tal van premières, gigantische standen en zowat alles dat de automobielsector te bieden heeft onder één dak. Zag je die Bugatti Chiron?! Maar ook de heerlijke conceptcar e-Legend van Peugeot? De nieuwe BMW 3 Reeks, die stond er ook al trots, net zoals de nagelnieuwe Porsche 911. Een salon om als Belg trots op te zijn, zonder twijfel... maar misschien ook aan de dure kant aan het worden?
Wat vinden jullie:
Is het autosalon van Brussel haar centen waard?
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 10 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 12 uur geleden