Maken of kraken? Koenigsegg Raw

Koenigsegg Raw 2020

Qua afstudeerproject kan dit tellen: de Finse designer Esa Mustonen ontwierp deze Koenigsegg Raw na een stage bij RAW Design House. Dat is het ontwerpbureau van het Zweedse merk dat eerder al de Gemera afleverde. Voorlopig zijn het nog renders, maar mag deze Raw in productie van jullie?

Het idee achter de Koenigsegg Raw – of liever: RAW by Koenigsegg – is dat dit een soort instapmodel moet worden van het gamma van de Zweedse constructeur. Toch doet de Raw een beroep op alle ingrediënten die Koenigsegg kenmerkt: een passagierscel uit koolstofvezel, een pk/gewichtsverhouding van 1 op 1, en een centrale zitpositie voor de chauffeur.

Koenigsegg Raw 2020

De Raw zou immers zo’n 700 kilogram moeten wegen, en 700 pk produceren. Dat vermogen komt uit een driecilinder die door partnerbedrijf Freevalve wordt ontwikkeld. Net als in de Gemera doet de motor van de Raw het dus zonder nokkenas, maar wordt de klepsturing elektronisch geregeld.

Mustonen incorporeerde nog enkele andere designkenmerken van Koenigsegg in de Raw, zoals de voorruit die overloopt in de zijruiten, het gewelfde dak, en de vleugeldeuren, die hier hun scharnierpunten achteraan hebben. Binnenin laat de Raw een driezitsconfiguratie zien, met McLaren-gewijs een centrale positie voor de chauffeur.

Koenigsegg Raw 2020

Voorlopig blijft de RAW by Koenigsegg beperkt tot enkele renders en een conceptmodel, en zijn er geen productieplannen. Maar wat zeggen jullie: maken of kraken?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws