Wat vind jij van kwaliteit Belgische wegen?

Landgeist kaart over Europese weginfastructuur

Volgens het World Economic Forum heeft België de op één na slechtst onderhouden wegeninfrastructuur van heel West-Europa. Dat lezen we af op een kaart die Landgeist publiceerde. Terecht of niet?

Uit een studie van het World Economic Forum over de kwaliteit van de wegen komt België als op één na slechtste leerling van West-Europa uit de bus. Die plaats deelt ons land met Ierland en Italie. Enkel Ijsland doet het nog slechter met een score van slechts 4,1 op 10.

Het kan nog slechter

Zowel België als Ierland en Italie scoren volgens de kaart 4,4 op 10 op vlak van wegeninfrastructuur. Die betreurenswaardige score wordt op de voet gevolgd door het resultaat van Noorwegen met 4,5, maar daarna zien we een aanzienlijke kloof met de rest van West-Europa. Het contrast met onze noorderburen kan bijvoorbeeld niet groter zijn want Nederland scoort het beste van heel Europa met 6,4 op 10. Het mag misschien een schrale troost zijn, maar heel wat voormalige Oostbloklanden doen het nog heel wat slechter dan België met scores van soms maar 2,6.

De data van het World Economic Forum dateert dan wel uit 2019 maar ervaring leert ons dat het Belgische wegdek sindsdien nog niet overal gladgestreken werd. Wat vinden jullie van de toestand van onze wegen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Mathieu 12:44
afbeelding van Mathieu

We zijn een inhaalbeweging aan het doen, maar de acherstand is/was zodanig groot dat dit niet op 1,2, 3 zal opgelost zijn. We zijn ook heel zwaar belast met het doorgaand verkeer. Welka land krijgt op dezelfde oppervalkte als België evenveel vrachtverkeer de verwerken.
In Bretange kom ik soms bij een verplaatsing met de wagen niet 1 vrachtwagen tegen. Hier kun je de straat niet over zonder een vrachtwagen te zien. Ben ooit eens naar Andalousië geweest, het was daar (toen) toch ook niet allemaal koek en ei op de weg. :-)
Er is verbetering merkbaar, al gaat het niet zo snel. Maar je kan hier dan ook niet alles tegelijk plat leggen, of we kunnen niet meer rijden in dit kleine landje.

vdsmichiel 19:05
afbeelding van vdsmichiel

De kwaliteit van het wegdek is één ding, de inrichting van de wegen een ander. En het is volgens mij vooral op dat laatste punt dat er nog grote vooruitgang te boeken valt, zodat het wegbeeld duidelijker wordt en de veiligheid van alle weggebruikers hoger. Nederland scoort onder meer zo hoog door het grote aandeel gescheiden fietspaden, glasheldere kruispunten, eenduidige straatbeelden (een 80 km/h uur weg is heel anders ingericht dan een zone 30), ... Een Belgische inhaalbeweging op dat vlak is niet eenvoudig door de historisch rommelige ruimtelijke (wan)ordening.

Dominique 08:38
afbeelding van Dominique

Belgische wegen...waar moeten we beginnen. Ten eerste: als men begint met de aanleg, dan duurt het jaren voordat het klaar is. Daarna bedenkt men ineens dat ze ergens nog wat leidingen moeten leggen die toevallig onder het nieuwe wegdek moeten komen te liggen, waardoor het patchwork begint.
Openslijpen van de weg en brico-gewijs (zonder aan PP te doen) stukjes asfalt repareren, die na verloop van tijd loskomen waardoor de miserie opnieuw begint.
Zo blijf je wel bezig natuurlijk :-)

Kittie 19:31
afbeelding van Kittie

Als men eens begint met de secundaire grondig te vernieuwen ipv op te lappen met wat pek erop te gieten,en dan zijn er nog die vele riooldeksels die verzakt zijn in het midden van de rijbaan .

Frank Verstraeten 21:56
afbeelding van Frank Verstraeten

Traject Arlon - Namur - Arlon - Aywaille volledig vernieuwen, zal al een goed begin zijn. Een schande is het.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws