
Niemand houdt van een betweter, en al helemaal niet wanneer je er het merendeel van je spaarcenten aan uitgegeven hebt. Dus wat als je in je gloednieuwe auto stapt, en de rijstrookassistent na de eerste meters al van de overenthousiaste soort blijkt te zijn? Speel je op veilig, of hou je het dan liever zelf binnen de lijntjes?
Wissel je geregeld van auto, dan ontwikkel je een soort automatisme om elk nieuw exemplaar voor te bereiden op je rit. Als eerste stel je de bestuurdersstoel naar wens in, dan breng je de buitenspiegels in een min of meer behulpzame positie en vervolgens sukkel je wat met de achteruitkijkspiegel tot die je achterruit weergeeft. Misschien stel je nog even je favorieten in op de radio of laat je de tripcomputer de zware voet van je voorganger vergeten, en als je echt een pietje-precies bent zet je ook alle ventilatieroostertjes en hoofdsteunen in een symmetrische positie — we spreken uit ervaring. De laatste tijd is daar bij ons echter nog een vuistregeltje bij gekomen: vertrek nooit met een auto voor je weet waar de uit-knop van de rijstrookassistent zit…
Adrenalinestoot
Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat we met een nieuw model onderweg zijn, en pas op de snelweg door krijgen dat de Lane Keep Assist het stuur maar niet uit handen wil geven. Kilometers lang ben je dan aan het worstelen tegen een elektronische betweter die precies wanneer je het niet verwacht een klein rukje aan het stuurwiel geeft. Wanneer je op de linkerrijstrook een vrachtwagen inhaalt die haasje over speelt met een andere kolos, bijvoorbeeld, en je daarom voor je eigen veiligheid iets meer dan gewoonlijk de buitenrand van je rijvak opzoekt. Als je op dat moment niet weet waar dat ene knopje zich bevindt, giert de adrenaline zowat door je lijf terwijl je auto met luid gepiep en onbeleefde waarschuwingsberichten probeert om je toch maar richting die vrachtwagen te trekken.
Daarom de vraag: wat doe jij met de rijstrookassistent van je auto? Laat je die te allen tijde aan, of ben je stiekem al lang gaan zoeken in de instellingen om de Lane Keep standaard op non-actief te zetten vanaf je instapt? We begrijpen je best; er zijn geen foute antwoorden…
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 51 min geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 3 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 18 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil...
Door Adriaan 1 dag geleden