
Het jaar 2022 laat stilaan zijn staart zien, dus veel nieuwe auto’s moeten we niet meer verwachten voor 2023 de kop opsteekt. Het afgelopen jaar gaf ons een enorme variatie aan nieuwkomers, van peperdure sportievelingen tot de sporadische, betaalbare EV. Maar welk nieuw model zal jou het langste bijblijven?
2022 was alweer een turbulent jaar in de autosector, en dat ligt niet alleen aan de nasleep van de coronacrisis. Zo was het ook het jaar van BMW M, die ter ere van hun 50ste verjaardag uitpakten met niet alleen de eerste BMW M3 Touring ooit, maar ook met een nieuwe M2, een M4 CSL en zelfs het eerste specifieke M-model sinds de M1: de XM. Daarnaast was het ook het jaar van Maserati’s hergeboorte met de Grecale en de GranTurismo, en kregen we eindelijk nog eens een nieuwe Alfa Romeo te zien in de vorm van de Tonale. Zelfs Ferrari ging aan de SUV en toonde ons de Purosangue.

Mercedes begon dan weer zijn AMG-modellen te elektrificeren met de C 63 S E Performance en de S 63 E Performance tot gevolg, en over elektrificatie gesproken: in 2022 maakten we kennis met de Mercedes EQS SUV én EQE SUV. Compact elektrisch vertier kwam dan weer in de vorm van de Abarth 500e en indien het vooral betaalbaar moest blijven kon je bij MG aankloppen voor een MG4. De Volkswagen ID. Buzz combineert dan weer flink wat ruimte met een elektrische aandrijflijn. Lotus verraste met zijn Eletre op stroom, Volvo verbande de XC90 naar de geschiedenisboeken met de EX90, Polestar pakte de 3 uit en BMW trakteerde ons op een iX1 en een i7. Zelfs bij Rolls-Royce gaan ze tegenwoordig de elektrische toer op met de Spectre.
We kunnen zo nog wel even doorgaan, maar wat we vooral willen weten is wat jij zal onthouden van het voorbije jaar. Welke nieuwe auto’s verbaasden jou in 2022 het meeste?
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden