
Onze rijopleiding ziet er vanaf 1 maart 2024 weer wat anders uit. Zo wordt de minimale oefenperiode verlengd en moeten begeleiders naar een vormingsmoment. Een goeie maatregel of mag het van jou gerust nog strenger?
Vanaf 1 maart 2024 moet je als leerling-chauffeur minstens 5 maanden oefenen op de openbare weg voor je je praktische rijexamen mag afleggen. Begeleiders van leerling-chauffeurs moeten opnieuw naar een vormingsmoment. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) weten.
Verplichte workshop
Ook wanneer je op 1 maart 2024 je voorlopig rijbewijs al hebt maar je praktische rijexamen nog moet afleggen, val je onder de aangepaste maatregelen, zo zegt de Vlaamse Regering. Vanaf dan moet je minstens 5 maanden geoefend hebben op de openbare weg voor je je praktische rijexamen mag gaan afleggen. Vandaag ligt die minimumtermijn nog op 3 maanden.
Wie vanaf 1 maart 2024 een zogenaamd ‘voorlopig rijbewijs met begeleider’ aanvraagt, moet die begeleider ook opnieuw naar de schoolbanken sturen. Niet voor een praktische proef, maar wel voor een vormingsmoment of workshop voor een drietal uur. Die maatregel bestond eerder al, maar was sinds maart 2020 niet langer verplicht. Dat vormingsmoment vindt plaats bij een erkende lesgever of kan ook digitaal gevolgd worden.
Vraag
De nieuwe maatregelen moeten de rijopleiding kwalitatiever maken, de verkeersveiligheid en de slaagkansen op het examen verhogen, zo zegt minister Peeters. Maar is dat volgens jou voldoende? Wat mag er nog aan onze rijopleiding veranderen? Laat het hieronder weten in de comments!
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden