De autosector is weer bijna de oude na een paar moeilijke jaren. Zo moet je waarschijnlijk geen anderhalf jaar meer wachten op je nieuw bestelde auto, waardoor tweedehandswagens ook niet meer aan woekerprijzen hoeven te gaan… Dus wat verkies jij dan: een betaalbare occasie of een gloednieuw stuk techniek?
We hoeven het je vast niet meer te vertellen, maar de autosector heeft een woelige tijd achter de rug. Zo ontstond er in de kantlijn van de coronapandemie een tekort aan elektronische componenten, en de uitbraak van het conflict in Oekraïne deed daar nog een schepje bovenop. Daardoor raakte de productieplanning in allerhande autofabrieken in de war of kwamen de lijnen zelfs al helemaal stil te liggen, wat zorgde voor flink wat vertragingen in de levering van nieuwe auto’s. Dat leidde dan weer tot een stormloop op vooral jonge tweedehandswagens die plots voor aanzienlijk meer geld van eigenaar konden wisselen, en zo was het de afgelopen jaren voor eigenlijk niemand het ideale moment om een auto te kopen.
Inmiddels is de markt echter weer gekalmeerd — op natuurlijk een flinke dosis inflatie na. Zo zien we dat de inschrijvingen van nieuwe auto’s weer bijna het niveau bereikt hebben van voor de pandemie, terwijl er op de tweedehandsmarkt zelfs een lichte daling in de gemiddelde prijzen waargenomen wordt. Dat zet dus de deur open voor een eeuwenoude vraag: Koop jij je volgende auto liefst gloednieuw, of toch tweedehands?
Recente reacties
Vaarwel, 595 en 695: Abarth is nu officieel een elektrisch merk
Als je een luidspreker nodig hebt om hetzelfde geluid te krijgen??? Waar ben je dan mee bezig? Veel...
Door Robbie 1 dag geleden
Vaarwel, 595 en 695: Abarth is nu officieel een elektrisch merk
Over smaken en kleuren moet je niet discussiëren. Als Marc veel plezier beleeft aan zijn...
Door John 2 dagen geleden
Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan
Vanaf mei tot en met september plug ik ook in bij thuiskomen zodat er gebruikt gemaakt kan worden...
Door Markse 2 dagen geleden
Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan
Zo zie je maar weer eens dat de range niet zo belangrijk is bij een EV, je kan evengoed wat geld...
Door dirk dierickx 2 dagen geleden