Anno 2024 wordt er bijna geen auto meer gelanceerd zonder dat er een plug-inhybride versie verkrijgbaar is, ook al zijn de hoogdagen misschien voorbij. Zo rijden ze een steeds minder gunstig fiscaal regime tegemoet terwijl volledig elektrische auto’s soms al goedkoper zijn… Dus heeft de plug-in dan nog bestaansrecht?
Midden 2023 trok onze overheid de spreekwoordelijke stekker uit het fiscale gunstregime voor plug-inhybrides. Sindsdien wordt de aftrekbaarheid voor bedrijven namelijk stelselmatig afgebouwd, waardoor het interessanter is om gewoon over te schakelen op zuiver elektrische auto’s. Hetzelfde geldt misschien ook wel voor particulieren want zij genieten al even geen uitzondering meer op de belasting op inverkeerstelling of op de jaarlijkse verkeersbelasting met hun stekkerhybride, terwijl die uitzondering voor EV’s wel nog geldt. Bovendien doen fabrikanten hun best om de prijzen van die zuiver elektrische auto’s te drukken, zodat plug-inhybride varianten in sommige gevallen nu al duurder in aankoop zijn.
Anderzijds is de CO2-uitstoot van plug-inhybrides op papier nog steeds aanzienlijk lager dan die van modellen met enkel een verbrandingsmotor, waardoor je wel minder belastingen betaalt. Daarnaast bieden ze misschien nog steeds een goeie manier om dagdagelijks op stroom te rijden en toch zonder zorgen langere afstanden af te kunnen leggen op benzine of diesel… En over benzine of diesel gesproken: steeds meer sportieve merken schakelen over op plug-inhybrides om nog iets langer vast te kunnen houden aan de extra adrenaline die een verbrandingsmotor soms weet te bieden.
Dus wat denk jij: heeft de plug-inhybride nog zijn nut in het huidige autolandschap, of kunnen fabrikanten er beter van afstappen?
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 20 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden