Vergeten Auto #90: Audi Karmann Asso di Picche

Ooit gehoord van Audi's Ace of Spades? Waarschijnlijk niet. Doet Asso di Picche wel een belletje rinkelen? Dan mag je jezelf gerust Audi-fiel noemen want deze concept car bevindt zich in de schaduw van Audi's geschiedenis.

En eigenlijk is daar geen reden toe. De wagen werd gebouwd in 1973. Het was een samenwerking tussen het merk met de vier ringen, koetswerkbouwer Karmann en designer Giugiaro. Audi kende op dat moment een doorstart nadat het van de ondergang werd gered door Volkswagen. De samenwerking met Giugiaro en Karmann zorgde voor een mooie basis voor andere werken in de toekomst. De bedoeling was eigenlijk dat ook deze concept car een productieversie zou kennen maar het ontwerp werd afgeketst.

Image
1973-italdesign-audi-karmann-asso-di-picche

Wel herkennen we designkenmerken die in latere Audi's - en ook in de Volkswagen Scirocco - terugkwamen. Rechte lijnen en scherpe hoeken waren eigen aan Giugiaro's design destijds en twee gelijkzijdige driehoeken domineren het profiel van de auto. Onder de kap zat een viercilindermotor uit de Audi 80 van de eerste generatie. Die werd langsgemonteerd omdat hij anders niet paste in het concept.

Image
1973-italdesign-audi-karmann-asso-di-picche

Binnenin verwerkten de ontwerpers een cilindrische display en werden handtasachtige bergvakken op de deuren geplaatst, de zetelhoezen waren afneembaar.

Na de Asso di Piccho werden nog twee Asso-modellen gebouwd, een BMW (Asso di Quadri, ofte Ruiten Aas) en een Isuzu (Asso di Piazza, of Klaveren Aas). Over die BMW meer in onze volgende Vergeten Auto.

Image
1973-italdesign-audi-karmann-asso-di-picche

Tegenwoordig is Karmann onderdeel van Volkswagen, ook hier werd de constructeur door VW gered van bankroet. Giugiaro zette met Italdesign een designstudio op en die laatste werd onlangs door het VW-concern overgenomen.

En om er even voor te zorgen dat je hem niet vergeet, gooien we er deze van Mötorhead achterna.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
27173

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago