Vergeten Auto #93: Mitsubishi Galant AMG

Die had je niet zien komen, AMG bouwde in de jaren '80 ook een speciale versie van de Mitsubishi Galant. Al bleef het bij een eenmalig project.

AMG kennen we allemaal als de huistuner van Mercedes-Benz. Toch hielden ze zich in de jaren '80 ook bezig met andere merken. Zo kwam de Mitsubishi Galant AMG tot stand. De Galant was de middenklasser van Mitsubishi, een modelnaam die in 2006 van het toneel verdween in Europa. Halfweg 2012 was het ook in andere werelddelen gedaan met de Galant.

vreemde eend

Denken we aan Mitsubishi, dan stellen we ons daar vooral 4x4-modellen bij voor, naast de Lancer in zijn vele Evolutions. Toch was ook de Galant geen doetje want de VR4-versies werden bij vele rally's ingezet. Die VR4's waren vrij bekend, de AMG-versie is dat veel minder.

Image
mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

AMG pakte ondermeer de 2.0 4G63-motor aan. Daar werden andere kleppen geplaatst en de compressie ratio werd verhoogd van 9:1 naar 10.4:1. Titanium klepveren, grotere uitlaatcollector en uitlaatpijpen en een Dual Stage Cyclone luchtinlaat maakten samen met een aangepast motormanagement dat je deze motorisatie niet meer kon herkennen. Het vermogen steeg tot 170 pk en 191 Nm.

Image
mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

niet de strafste van de klas

Daarmee kwam hij onder de latere VR4 in het gamma, die laatste was goed voor 204 pk. Een manuele vijfversnellingsbak of een automatische vierversnellingsbak namen - in aangepaste versie - de overbrenging voor hun rekening. Het geheel reed van 0 tot 100 km/u in 8 seconden, voor die tijd was dat zeker snel te noemen, zelfs vandaag zijn dat tijden de waar de gemiddelde berlinerijder nog van opkijkt.

Image
mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

Wie aanzette met de Galant AMG kreeg wat torque steer te verwerken, al kon je dat vermijden door het gaspedaal met de nodige zachtheid te beroeren. Wanneer je de wagen door de bochten gooide, voelde je wat onderstuur en wat wheelspin, iets wat je bij de vierwielaangedreven VR4 niet had. Ook de ophanging werd nochtans door AMG aangepakt. De dempers en vering werden vervangen, hoewel die laatste wat soft bleek te zijn voor een AMG. Ook de remmen werden wat straffer gemaakt om met dat extra pk-geweld om te kunnen.

Image
mitsubishi-galant-amg-vergeten-auto

beperkte productie

Binnenin tenslotte ging AMG ook aan het werk. De Galant AMG werd uitgerust met een volledig lederen interieur, klimaatcontrole en een CD speler. Er werden in 1989 en 1990 in totaal 1.395 exemplaren van de Mitsubishi Galant AMG gebouwd. De meeste waren voorzien voor de Japanse markt, al zijn er intussen wel een aantal te vinden op de Australische en Amerikaanse wegen. Hoewel de onderdelen makkelijk te vinden waren, blijkt een okkasie-Galant AMG niet zo eenvoudig te vinden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
27284

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago