Vergeten Auto #95: Fisker Latigo CS

De BMW E63 6-reeks van de hand van Chris Bangle knapper maken, velen droomden ervan. Fisker Coachbuild, de voorloper van Fisker zoals we het nu kennen, waagde zich er aan en kwam tot deze Fisker Latigo CS.

Vooraleer Henrik Fisker aan de Fisker Karma begong, richtte hij met twee zakenpartners Fisker Coachbuild op. Je raadt het al, het was een bedrijfje dat nieuwe wagens ging bouwen op bestaande structuren. Fisker werkte eerder bij BMW en Ford / Aston Martin en had dus wel wat connecties uit zijn vorige jobs. Hij koos voor zijn eerste model echter een Mercedes-basis, eentje waarop hij een pittige cabriolet ontwikkelde, beperkt op 150 geproduceerde exemplaren.

Het tweede model dat Fisker Coachbuild ontwikkelde was de Latigo CS uit 2006, een even pittige coupé. Ook hier werden slechts 150 exemplaren beoogd, al werd dat productieaantal niet gehaald. Als basis werd gekozen voor een BMW 6-reeks van de E63-generatie. Wie dat wenste, kon overigens wat extra centen op tafel leggen voor een Latigo op basis van de M6.

Image
Fisker-Latigo-CS

Behalve de raamoppervlakken, de proporties en de heerlijke 5.0 V10 werd zowat de hele wagen veranderd. Fisker plaatste aluminium carrosseriepanelen en verving hier en daar ook wat onderdelen door koolstofvezel exemplaren. Alsof ze bij BMW niet genoeg tijd gestoken hadden in de afstelling van de wagen, zorgde Fisker ook nog voor stijvere veren en 20 inch wielen. De 5.0 V10 werd dan wel behouden, het vermogen werd opgeschroefd van 500 naar 665 pk.

Image
Fisker-Latigo-CS

En als we eerlijk zijn, hebben ze bij Fisker geen slecht werk gedaan. Ze verbouwden dan wel de hele 6-reeks langs de buitenzijde, hij komt er daardoor wel een heel pak beter uit te zien. Wie de achterzijde bekijkt, kan daar wat Italiaanse invloeden in herkennen. De achterlichten doen overgens ook denken aan de latere Karma. Aan de binnenzijde werd zacht leder gebruikt, terwijl het originele dashboard wel behouden bleef.

Image
Fisker-Latigo-CS

Een Fisker Latigo - of een Tramonto - op de kop tikken is geen sinecure. Behalve de beperkte oplage van 150 stuks voor elk model, was er ook de prijs. Fisker vroeg 200.000 dollar voor de Latigo. De Tramonto kostte 300.000 dollar. Wie zulk een wagen koopt, weet wel dat hij een wagen koopt die aan de strengste eisen voldoet, aangezien Fisker pas tewerk ging nadat de klant de wagen al gekocht, gekeurd en geregistreerd had gekregen. Ook het perfectionisme van CEO Henrik Fisker zat daar voor iets tussen.

Image
Fisker-Latigo-CS

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
27440

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago