Gelukkige 40e verjaardag, Citroën CX!

Afgelopen vrijdag vierde de Citroën CX zijn 40e verjaardag. Want hoewel de eerste exemplaren pas op 28 augustus aan het publiek getoond werden, werd de CX al op 6 juni 1974 aangekondigd.

Bijna 1,2 miljoen exemplaren werden er verkocht van de Citroën CX, in zijn zeventienjarige carrière. Daarin slaagde hij met glans in zijn opzet: de DS een waardige opvolger geven.

Hij werd oorspronkelijk ontworpen als wagen met Wankelmotor. Daarvoor richtte Citroën zelfs een bedrijfje op in samenwerking met NSU, destijds meester in Wankelmotoren. Maar begin de jaren '70 richtte de oliecrisis een ravage aan in de autosector en moest Citroën schrappen in de ontwikkeling. Het gevolg was dat de CX in de strijd werd gegooid nog voordat hij er helemaal klaar voor was.

Image

last of the mohicans

De Citroën CX was -samen met de Axel - de laatste auto die volledig door Citroën zelf werd ontwikkeld. Want in 1974 kwam Peugeot zich mee roeren in de potten die op het vuur van Citroën stonden te pruttelen. De oorsprong van de CX gaat terug tot de Projet L, een studie waarin designer Robert Opron zich inspireerde op de BMC1800 van Pininfarina uit de jaren '60.

Image

Oprons signatuur

Het resultaat was een ranke berline met een typerende vorm en spitse hoeken. De CX draagt ook nog eens de herinnering aan de DS mee, zonder een kloon te worden van die nog grotere klassieker. Opvallend zijn de opvallend concave achterruit - iets wat Citroën ook op de C6 van enkele jaren terug toepaste - en de enkele ruitenwisserarm vooraan, een onderdeel dat later op meerdere Citroëns werd toegepast.

Maar dat was niet het enige waardoor de Citroën CX in de geschiedenisboeken kwam. De CX had namelijk een enorm futuristisch ogend interieur. De radio zat verticaal in de middenconsole, Het contact kon enkel opgezet worden door je arm doorheen het enkelarmige stuur te steken en het instrumentenpaneel zag eruit alsof je in een SF-film terecht gekomen was.

Image

behelpen

Nadelig aan de vorm van de CX was dat het om een vierdeurs met aparte koffer ging, hoewel de looks anders deden vermoeden. De relatief kleine kofferklep liet de gebruiker weinig mogelijkheid om dingen in te laden, een kofferklep waarbij de ruit mee zou scharnieren was logischer geweest. Daar komt bij dat de draagarmen van de ophanging ook in die kleine koffer een plekje vonden, waardoor de laadopening er niet groter op werd.

Image

voor elk wat wils

De Citroën CX was er aan het einde in allerlei maten en vormen. Zo kwam als eerste de Prestige-versie, een variant die zomaar even 27 cm langer was en onder andere door President Giscard d'Estaing gebruikt werd.

In 1975 kwam er een CX 2200D (66pk, 146 km/u), de eerste dieselberline voor het Franse merk, afgezien van de 11 UD uit 1937. De motor was een quasi ongewijzigd blok uit de C35 bestelwagen. Aan de andere kant kwam er in 1977 een CX 2400 GTI (128 pk, 191 km/u), die werd later vervangen door een 2500 GTI (168 pk, 220 km/u).

Image

Ook een cabrio-versie kwam er, zij het niet door Citroën zelf ontworpen. De CX Orphee werd in 1983 op de markt gebracht door externe carrosseriebouwer Guy Deslandes.

Maar de meest interessante versie was misschien de CX break. Die werd in 1976 gelanceerd en mocht gebruik maken van de verlengde wielbasis van de CX Prestige waardoor hij één van de ruimste breaks op de markt was op dat moment. De CX break werd gebruikt door grote gezinnen en carrosseriebouwer Tissier bouwde er zelfs een heel aantal om tot zeswielige voertuigen. Vanwege de grote ruimte werd de CX break ook vaak gebruikt als ziekenwagen.

Image

Citroën hield zich lange tijd bezig met het ontwerpen van een opvolger voor de CX. In 1980 en 1986 was er telkens een design dat erg dichtbij productie stond. De directie vond het uiteindelijk telkens maar niks en de designers zouden volgens bronnen zelfs ontslagen zijn vanwege hun designs.

verder kijken

De Citroën maakte ook een uitstapje naar de USA. Officieel mocht dat niet, want de NHTSA keurde de hoogteregeling van de hydropneumatische ophanging niet goed. Waar Mercedes die van haar vlaggenschip kon weglaten om die beperking te omzeilen, maakte deze ophanging integraal deel uit van de Citroën CX. Daardoor kwam het dat de wagens die voor jaargang 1974 in US-spec gebouwd werden pas later via particuliere handen de weg naar Amerika vonden.

Image

Ook in China wilde Citroën voet aan grond zetten. Ze bouwden een aantal CX'en voor de Chinese markt, in de hoop de autoriteiten te overtuigen hen het contract voor productie van grote auto's op Chinese bodem toe te kennen. Dat contract ging echter naar Volkswagen, waardoor sindsdien duizenden Santana's daar het straatbeeld kleuren. Citroën moest tevreden zijn met het contract voor kleine auto's, waaruit het huidige Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile ontstond.

lange carrière

Pas in 1985 werd de CX 2, zoals hij gedoopt werd, gepresenteerd. PSA had het ervoor nogal druk gehad met de fusie en ook de overname van Chrysler en de perikelen rond Talbot zorgden ervoor dat het vlaggenschip van Citroën verdergleed doorheen zijn bestaan. In 1984 lanceerde Renault de R25, waardoor Citroën wel moest reageren, wilden ze hun klanten behouden.

Image

Het gevolg was een gevoelige verandering aan de CX. Die kreeg kunststoffen bumpers in plaats van de gechromeerde exemplaren, andere buitenspiegels en een herzien instrumentenpaneel. De afwerking en antiroestbehandeling gingen er tegelijk op vooruit. De stockmodellen van de eerste generatie zouden tot 1986 onder de naam 'Leader' verkocht worden.

Nu de concurrentie in eigen land terug sterker werd, was Citroën aan zichzelf verplicht de motoren te verbeteren. Daarom kregen er een CX 25 GTI Turbo 2 en CX 25 Prestige Turbo 2 een verbeterde luchtstroom. Die verhoogde het vermogen maar zorgde er ook voor dat het verbruik omlaag ging. In 1987 kreeg ook de diesel-CX een tweede adem. Het vermogen steeg van 95 naar 120 pk, met een koppel van een stevige 265 Nm.

Image

Ondanks de facelift haalde de CX niet meer de verkopen van weleer. In 1989 dient de XM zich aan als opvolger en gooit de CX de handdoek in de ring, hoewel de breakversie het nog uitzingt tot 1991. In totaal werden 1.041.560 berlines en 128 185 breaks geproduceerd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
28837

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago