De focus op grote velgen begint inderdaad erge proporties aan te nemen. Mogelijk om auto's met overgewicht of fors veel vermogen deftig op de baan te houden. En voor de looks. Kleinere velgen zijn anders ideaal voor een auto met minder koppel (MX-5: atmosferisch blok) en die wendbaar moet zijn. Kleinere wielen zijn doorgaans ook lichter: hun lager onafgeveerd gewicht beinvloedt het veergedrag ten goede. Daar staat tegenover dat elk obstakel voor kleinere wielen lastiger is om over te rollen dan voor grotere wielen. Nu, een MX-5 is gemaakt voor mooi asfalt, niet om de Strade Bianche mee te doen. Daarnaast nog even een pleidooi voor banden met wat hoogte. Zolang de banden in de bochten niet teveel vervormen, bieden hogere banden twee grote voordelen over hun laagprofiel-tegenhangers. Ze geven gewoon meer comfort. En ze zorgen ervoor dat je velgen niet zo snel beschadigd geraken. Maar ja, alles voor de looks, zeker?

door JL
19/06/2024, 21u55


Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen