Autonieuws: Fun

BRZ is 3.000 euro goedkoper dan de GT86, toch de duurkoop

De Toyota GT86 en Subaru BRZ zijn tot op de deurhendel identiek. Toch kost die laatste standaard 28.990 euro terwijl je bij Toyota minstens 31.990 euro achterlaat op de toonbank. Waar zit de adder onder het gras? Wij zochten het, met het autosalon in het achterhoofd, even uit.

Het zijn twee identiek dezelfde wagens, die bij nadere inspectie toch niet zo identiek in de showroom staan. Althans, als je de basismodellen gaat vergelijken. Want met een verschil van 3.000 euro zou je een idioot zijn om de veel duurdere Toyota te pakken. Of niet?

Want neem het van ons aan, dat verschil moet ergens van komen. En dat is ook zo. Om te beginnen krijg je bij Subaru 16-duims velgen met 205/55R banden rondom, terwijl je bij Toyota meteen beschikt over 17-duims materiaal met bandenmaat 215/45R. Misschien minder belangrijk, maar de GT86 heeft standaard boven de BRZ elektrische buitenspiegels met verwarming, een lichtsensor voor de koplampen, AUX-aansluiting en een Dual Zone automatische airco.

Het zijn dingen waar je natuurlijk perfect mee kan leven zonder, maar hier komt de grootste adder onder de carrosserie; De instap-BRZ doet het namelijk zonder het Torsen sperdifferentieel met begrensde slip. En dat is zoals een keuken kopen zonder koelkast. Nu, bij Subaru kan je al die spullen wel krijgen door te opteren voor het Executive uitrustingsniveau. Waarmee de totaalprijs voor de BRZ op 32.990 euro komt te liggen. Inderdaad, 1.000 euro meer dan de GT86.

Laat het alvast een wijze les zijn moest je de komende weken van plan zijn om een deal te slaan op het autosalon. Pluis elk regeltje van de optielijsten uit. O ja, voor Subaru boos op ons is, we vinden 33.000 euro voor een heerlijk rijdende coupé met achterwielaandrijving nog steeds een koopje.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen