De lancering van de Model X later dit jaar zorgt voor zenuwen bij het team dat de wagens in elkaar moet zetten. Met name de zetels op de tweede zitrij zouden niet van de makkelijkste zijn.
Eind september zou Tesla beginnen met de levering van de eerste exemplaren van de Model X. Dat extra model was eerst gepland voor 2013, later 2014 en ziet nu eindelijk het licht.
Toch is nog niet alles rozengeur en maneschijn, want het in elkaar zetten van de wagens zorgt nog wat voor kopzorgen. Vooral de zetels achterin zijn niet zo eenvoudig in te bouwen, aldus Autonews. "It’s an amazing seat, a sculptural work of art, but a very tricky thing to get right," zegt CEO Elon Musk erover. Verder zouden ook een aantal andere onderdelen van het interieur voor vertraging zorgen.
De vertraging in de preproductie van de Model X heeft ook invloed op die van de Model S, de productieschatting werd eerder al van 55.000 naar 50.000 stuks voor het hele jaar bijgesteld. Elon Musk verwacht echter dat het nadien weer vlotter verloopt en schat dat er gemiddeld 600 wagens worden afgewerkt op drie dagen tijd.
Als een grotere productie wordt gevraagd, denkt Tesla ook aan lokale productie in Europa en Azië, al ging hij niet verder in op eventuele locaties. Op dit moment bedraagt de levertermijn van de Model X vijf maanden, aldus de Tesla-website.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen