Er zijn automerken groot geworden door zichzelf een premium-badge op te spelden. Door te pronken met bouwkwaliteit, klasse, topdesign en toptechnolgie... maar ook met dure onderhoudsprijzen, wisselstukken en aankoopprijzen. Hoe langer hoe meer lijkt de premium-badge dan ook op zijn retour. Of denken we dat maar?
We moeten er niet onnozel over doen; België is een premiumland. Gevoed door de leasingmarkt die zorgt dat bepaalde luxemerken ontiegelijk hoog in de jaarlijkse ranking staan qua verkoop. En toch lijken er barsten in de fundering te komen van de premiumjongens, want de 'niet premium'-concurrentie staat natuurlijk niet stil. Iets dat nieuwe autokopers ook niet ontgaat natuurlijk.
Kijk maar naar Skoda dat auto's verkoopt als zoete broodjes. Of Mazda dat vaak klanten van Duitse merken naar haar showroom weet te trekken. Ook Peugeot wist onlangs een straffe uitspraak te doen; in België is de gemiddelde 308 die wordt verkocht duurder dan een Volkswagen Golf. Of anders gezegd; mensen slaan liever meer geld stuk op een Peugeot, dan op een Volkswagen. Waardoor kopers het Franse merk heus niet meer zien als een budgetmerkje voor de tweede wagen in het gezin.
Wat ons aan het denken bracht. Want toegegeven, er worden nog steeds hopen auto's met ringen, ster en blauwe propeller verkocht in België... maar is er een mentaliteitswijziging aan de gang? Wat vinden jullie:
Is premium uit de mode?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen