Autonieuws: Varia

EU's onderzoek naar Chinese EV's kan vooral nadelig zijn voor... Europese merken

Het door de Europese commissie bestelde antisubsidieonderzoek naar Chinese EV's kan wel eens als een boemerang terug in het gezicht slaan. Want de merken die het meest te verliezen hebben met dit onderzoek hebben een Duits paspoort. Denk BMW, Mercedes en Volkswagen.

Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen was vorige week duidelijk: Chinese EV's vormen een probleem voor de Europese economie. De voorzitster besliste dan ook prompt om een antisubsidieonderzoek uit te laten voeren door experts. Dat onderzoek zal een dik jaar duren en moet bevestigen of Chinese EV's nu echt een bedreiging vormen voor West-Europa. Eén probleem echter, want stilaan wordt duidelijk dat vooral Europese merken het meest te verliezen hebben.

MG en BYD slapen op twee oren

Wat we daar juist mee bedoelen? Wel, afhankelijk van de resultaten kan het zijn dat Europa stevige importtaksen zal gaan heffen op in China gefabriceerde auto's. Momenteel bedraagt die taks al zo'n 10%, maar die zou dus wel eens fors kunnen stijgen. Dat zal er voor zorgen dat bepaalde Chinese merken zullen afhaken om naar Europa te komen maar de grote Chinese spelers liggen daar niet meteen van wakker.

Image
MG4 Extended Range 2023

Waarom niet? Kijk maar even naar MG en BYD, zowat de énige Chinese merken die momenteel verkoop weten te realiseren in Europa. Beide merken hebben aangegeven op zoek te zijn naar productiesites in Europa om zo lokaal elektrische auto's te kunnen bouwen voor onze markt. Die vermaledijde Chinese automerken zullen dus zowaar jobcreatie realiseren in onze contreien! Net zoals de Japanse merken dat dertig jaar geleden deden en de Koreaanse merken twintig jaar geleden. Geschiedenis heeft de neiging om zichzelf te herhalen, weet je wel.

VW in paniek!

Maar waarom kunnen hogere importtaksen dan een probleem worden voor Europese merken? Wel, we moeten er niet flauw over doen, om de kostprijs van EV's te drukken zijn verschillende Europese merken naar China getrokken. Een korte bloemlezing: Mercedes bouwt samen met Geely de smart #1 en smart #3 in China. Datzelfde Geely heeft Polestar in handen dat zijn auto's in - jawel - China bouwt. Zelfs zustermerk Lotus bouwt zijn Eletre SUV in... China.

Image
Volkswagen ID.2all concept id.2 info 2023

Kijken we dan weer even richting Volvo, dan zien we dat de meest compacte en meest betaalbare EV van het merk ooit, de EX30, van de band zal rollen in China. Ook de Volkswagen Group en Mini vloeken waarschijnlijk momenteel in hun vuistje. Want Volkswagens dochtermerk Cupra zal nieuwe EV's in China bouwen en Volkswagen keek ook naar China om zijn eerste "betaalbare EV" op de markt te brengen met een prijs van 25.000 euro. De nieuwe generatie Mini Cooper SE en opkomende Mini Aceman EV tenslotte... die rollen ook in China van de band.

Terwijl Europese automerken naar China trekken om prijzen van EV's naar beneden te krijgen, zoeken Chinese automerken productiesites in Europa om lokaal modellen te bouwen. Autobouwers zoals Tesla hebben daarbij al aangetoond dat dit perfect kan zonder torenhoge prijzen door te moeten rekenen aan de klant. En de Europese commissie? Die schiet momenteel vooral wild in het rond.

Reacties

Zouden de Duitse autofabrikanten niet vooral achter dit onderzoek zitten? Omdat ze steeds meer de hete adem van de Chinese en Amerikaanse fabrikanten in hun nek voelen? In dat opzicht denk ik dat ze weinig te vrezen zullen hebben, Ursula Von Leyen zal er wel voor zorgen dat er een achterpoortje in zit die zegt dat Europese merken wel mogen produceren in China en zo geen extra importheffingen moeten betalen.

door this
1 year ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen