Audi heeft zijn R10 aan de kant geschoven en gaat dit jaar zijn titel in Le Mans verdedigen met de R15 Tdi.
Nadat Audi met de R8 en de recente R10 Tdi enorm succesvol was in zowel Le MAns als de Le Mans endurance series als de American Le Mans Series stappen ze nu over op de R15 die dus opnieuw gebruik maakt van een diesel krachtbron, dit keer met 10 cilinders. Als Peugeot het vorig jaar al moeilijk had zal dit jaar er niet gemakkelijker op worden.
De V10 werd deftig onder handen genomen en perst er nu een indrukwekkende 600pk en 1050 Nm koppel uit. In de R15 werd de hele motor lichter gemaakt en compacter wat dan weer de wegligging ten goede komt. Qua uiterlijk gaan ze bij Audi blijkbaar dezelfde weg op als in de F1 op dit moment met een wagen die veel weg heeft van de R8R van pakweg 10 jaar geleden. Maar dit keer werd ieder hoekje zorgvuldig berekend met behulp van 'Computional Fluid Dynamics'. Een technologie die reeds zijn intrede deed in de DTM op de A4. En natuurlijk zien we opniew de LED lichtjes al hebben ze hier weldegelijk een doel, dankzij de volledig vernieuwde elektronica.
via: Autoblog.com
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden