Het merkenaanbod in Hall 8 is heel gevarieerd. Er valt niet dadelijk een lijn in te trekken op basis van merkengroep, regio of prestaties. Toch staan hier een hele hoop opvallende nieuwtjes, naast minder bekende updates.
Opel pakt uit met de nieuwe Astra. Deze tiende generatie (de Kadett’jes meegerekend) van hun compacte bestseller schept weer hoge verwachtingen wat de verkoopscijfers betreft. Hij heeft zijn lijn mee en ook de afwerking is tegenwoordig van een hoger niveau, zoals we in de Insignia al eerder zagen. Van die Insignia wordt de OPC-versie gepresenteerd. Deze topversie krijgt een 2.8 V6 met 325pk in het vooronder en wordt beschikbaar als berline, hatchback en break. Ook aanwezig op de stand is de Opel Ampera, die voor het eerst in Europa laat zien hoe Opel de toekomst ziet op elektrisch vlak.
Saab laat de nieuwe 9-5 zien, al had elk tentoongesteld model dezelfde saaie kleur grijs. Laten we hopen dat dit niet de teneur wordt voor de Saab-filosofie in de toekomst. Ook kunnen we de 9-3X bekijken, een wagen die we lijnrecht tegenover de Audi Allroad of de Skoda Octavia Scout kunnen plaatsen.
In de het Franse gedeelte van de Hall vinden we de PSA-groep. Citroën stelt officieel haar nieuwe C3 voor. Opvallend aan deze wagen is de voorruit die als een te lang voorhoofd tot bijna halfweg het dak reikt. Vreemde eend in de bijt is de REVOLTe, een plug-in hybride die geinspireerd is op de lijnen van de legendarische 2CV. Ook de nodige groene wagens zijn aanwezig, hetzij in hybride-vorm, hetzij in bi-fuel (gas/benzine)-vorm. Helemaal Achteraan in de hoek weggemoffeld vinden we de DS3, die tentoongesteld wordt in een sfeer van trendy luxe, op een extra zacht verend tapijt. Deze wagen moet het voor Citroën gaan maken bij de hippe mensen, die eerder voor de MINI of de Fiat 500 kozen.
Peugeot heeft een hele hoop nieuwigheden tentoon gespreid. De 5008 wordt de grote broer voor de 3008, al heeft hij meer de intentie om een monovolume te zijn dan zijn kleine broer. Blikvanger van de stand is echter de RCZ, die zowel in gewone als in Hybrid4-versie te zien is. Ook hebben we oog voor de kleine Bb1, een voertuig dat het midden zou houden tussen een brommer en een auto. Maar toch eerder wat weg heeft van een smart ForTwo of een Toyota iQ.
Toyota had niet veel nieuws te melden, behalve dan de facelift van haar stoere Land Cruiser-terreinwagen. Bij luxedochter Lexus is meer nieuws te rapen. De concept LF-Ch staat in het goudgeel te blinken maar ook de IS-C, de cabrio-versie van de BMW 3-concurrent gooit het dak open.
Subaru moet het hebben van haar nieuwe Legacy en Outback. Deze geupdate middenklassers nemen het op tegen de Toyota Avensis, al lijkt het interieur van de Legacy al verouderd en nog voor het goed en wel op de markt is. Verder niet al teveel nieuws van Subaru, jammer dat een Impreza 2.0D werd tentoongesteld en geen STi, al lijkt deze keuze te verantwoorden op basis van de verkoopscijfers.
Voor de volledigheid geven we jullie ook een overzichtje van de stand van Artega, al kon dit sportwagenmerk ons wat minder lang boeien.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden