De 205 was het succesnummer van Peugeot. Op basis van die 205 werden een cabriolet en een dikke GTi ontwikkeld. Maar Peugeot onderzocht ook of een breakversie mogelijk was.
In 1984 ontwierp Pininfarina een breakvariant voor de 205, die toen nog in zijn kinderschoenen stond. Dat ontwerp werd echter niet uitgewerkt want er bleek geen markt voor te zijn. Vreemd genoeg zien we in Pininfarina's ontwerp een hoop trekken die later werden opgenomen in het ontwerp van de Citroën BX Break, die door Bertone ontworpen werd.
Pininfarina was niet de enige die een ontwerp voor de Peugeot 205 break maakte, want ook de Belgische designer Benoit Contreau tekende een stationwagenvariant, die in 1988 op het salon van Genève werd voorgesteld. Benoit Contreau tekende nadien nog wagens voor Carat-Duchatelet op basis van Mercedes-modellen en is tegenwoordig bezig met elektrische concepten.
Peugeot zelf was destijds niet overtuigd van een breakversie en besloot uiteindelijk om een 'Multi'-variant van de 205 te ontwikkelen. De wielbasis veranderde daarbij niet en ook de kofferklep en achterlichten bleven behouden. Het verschil lag hem in de vorm die de wagen na de B-stijlen kreeg. Daardoor kreeg hij een utilitair karakter en was hij een concurrent voor de Volkswagen Caddy. Het laadvermogen lag op 1.600 liter, tegenover maximaal 1.015 liter voor de hatchbacks. Vooral in zijn thuisland was de 205 Multi populair.
Wat de breakversies betreft, omdat de 305 break uit productie ging liet Peugeot nog een familialevariant van de 309 ontwikkelen door Heuliez, al werd ook dat prototype niet in productie genomen. Eigen aan deze wagen was de asymmmetrische opbouw, waarbij linksachter geen portier zat en rechts wel. Het prototype van de 309 Break is in handen van privéverzamelaars en stond onlangs online te koop. Het duurde nog tot bij de lancering van de 306 dat Peugeot een breakversie in het C-segment ging aanbieden.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 35 min geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 3 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden