De V12 blijft in deze downsizetijden de koning van de verbrandingsmotoren. Geen premium Duitser zonder twaalfcilinder in het gamma(Audi met de W12). Voor BMW startte het verhaal in 1972. Maar dat is toch langer dan 25 jaar geleden?
Inderdaad, in 1972 werd de opdracht gegeven om een V12 te ontwikkelen. In 1974 kwam er uiteindelijk een V12 door 2 zes-in-lijn in elkaar te schroeven. Met 315 kg was hij echter te zwaar om in productie te nemen, en de oliecrisis van de jaren 70 begroef tijdelijk het V12 project.
In 1982 werd er pas terug aan een V12 gedacht, maar deze keer werd hij van nul af aan opgebouwd. In 1987 kregen we voor het eerst deze 5.0 V12 te zien in de 7-reeks(E32). De 5 liter had toen al 300 pk en 450 Nm koppel. Hij zou het in 1994(E38), met 0.4 liter extra, tot 326 pk schoppen.
8 jaar later kwam BMW met hun 6.0 V12. Bangle's 7 reeks(E65) kon op 445 pk rekenen.
Tegenwoordig produceert de geblazen 6 liter 544 pk en 750 Nm. Hij laat de 7 in amper 4.7 seconden naar 100 km/u sprinten.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden