Rijtest: Dacia Logan, Sandero en Sandero Stepway

rijtest Dacia Logan, Sandero en Sandero Stepway

In tijden van crisis brengt een budgetmerk geld op. Mensen kiezen rationeel, laten emotie minder meespelen en zoeken naar basics. Een behoefte waar Dacia momenteel als enige op inspeelt, en met succes. Want terwijl andere constructeurs dromen van een budgetauto heeft Dacia een heel gamma klaar. De Lodgy kon ons onlangs verrassen op alle vlakken, hopelijk kunnen deze drie broertjes dat ook.

In 2005 werden er amper 13 Dacia’s ingeschreven in België. Vandaag, zeven jaar later, zitten ze aan 15.000 stuks per jaar. Het model dat Dacia op de landkaart zette was zonder twijfel de Duster, wereldwijd goed voor bijna 40 procent van de verkopen. Maar na drie jaar is hij het oudere broertje. De heren bij Dacia profiteren van Renault en hebben sindsdien een vernieuwd en vergroot gamma op de markt gezet.

De nieuwe Logan, Sandero en Sandero Stepway zijn de laatste in de rij, eind volgend jaar komt er een Dacia break aan die de zevenzitter Logan MCV moet vervangen. Niet veel later is de Duster aan de beurt. En dan zwijgen we nog over de Lodgy en de Dokker. Om maar te zeggen dat ze zo bezig blijven.

rijtest Dacia Logan, Sandero en Sandero Stepway

De Sandero, zijn Stepway variant en de Logan mogen er optisch gezien wezen. De Logan is zijn Russische roots eindelijk kwijt en kan vooraan uitpakken met een Europees gesmaakte snoet. Achteraan blijft hij erg hoekig voorkomen maar zorgen de nieuwe bumper en lichtblokken voor soelaas. De verticale lichtblokken worden de prullenmand ingeworpen en maken plaats voor vierkantere varianten die ons doen denken aan een ander Frans merk. De Sandero krijgt dezelfde snoet aangemeten, meer nog, alles voor de B-stijl is bij de drie modellen bijna identiek. Tachtig procent van de onderdelen van de Sandero en Sandero Stepway zijn hetzelfde. Prima strategie om kosten te besparen, iets waar het bij Dacia om draait. De Sandero Stepway is sowieso het stoerdere broertje. Hij staat 40mm hoger op zijn poten en komt sterker over dankzij extra plastics aan de bumpers, 16 inchers en rails op het dak.

Binnenin herkennen we het hele gegeven uit de Lodgy. Simpel interieur maar uiterst ergonomisch in alle drie de modellen, die onderling weinig of niet verschillen. En wie denkt dat het allemaal erg basic blijft heeft het in principe mis. Want hoewel je anders zou verwachten hebben alle drie de modellen alles wat je nodig hebt. Elektrische ramen voor- en achteraan, stuurbekrachtiging, cruise control, airco en een schitterend infotainmentsysteem dat je doet afvragen waarom de Duitse varianten zoveel geld moeten kosten. Dacia voorzag voldoende opbergruimte en de Sandero Stepway en Logan kunnen uitpakken met een ruim bemeten koffer. De achterbank is ook neerklapbaar in een 60/40 verhouding waardoor ook grotere bagage eventueel mee kan. De afwerking is correct, met de lage prijs in het achterhoofd. Het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar, de zetels bieden weinig steun en laten zich al eens horen met een kraakje of piepje. Zulke zaken moet je er dan wel bij nemen.

Rijden deden we het liefst met de Logan, en dat verraste ons erg. De Stepway is in België nochtans de best verkochte van de drie en ziet er op het eerste zich het leukst uit. Maar de Stepway staat te hoog op zijn poten waardoor hij wat zwak op de baan ligt bij bochtenwerk. Dat komt deels door het koetswerk, deels door de te zwakke koppeling en te lichte sturing, zeker in vergelijking met de Logan. De Logan staat omwille van zijn koetswerk sowieso wat stabieler op zijn poten, maar ook de sturing en koppeling zijn opvallend zwaarder en dus beter. Wie graag rijdt en graag wat plezier heeft in de auto, kiest van de drie het best voor de Logan.

rijtest Dacia Logan, Sandero en Sandero Stepway

Op de autostrade doen ze alle drie wat ze moeten doen, al is rechtdoor rijden geen kunst. De nieuwe 0,9 liter grote driecilinder geraakt weg met autostrades zonder een belachelijk verbruik neer te zetten. Je moet de driecilinder wel in zijn toeren houden, de koppelcurve begint vroeg (1.750nm) maar gevoelsmatig heeft die veel meer nodig. De naft viel vaak dood waardoor 1 of 2 verzetten terugschakelen de enige manier was om wat power los te krijgen. Het is de eerste keer dat de driecilinder van Renault onder de kap van een Dacia te vinden is. Het blok is goed voor 90 pk en 135 Nm. Geen supercijfers, maar de Dacia's zijn van nature geen zware wagens waardoor het geringe vermogen aanvaardbaar blijft. Deze driecilinder is trouwens 15 kilogram minder zwaar dan andere motoren met vergelijkbare cijfers. Door de kleine cilinderinhoud hebben de modellen ook een mussendorst, al is het verbruik tijdens deze persreis weinig relevant in België. De CO2 uitstoot kunnen we wel meegeven, die zit momenteel op 120 g/km en zou binnenkort teruggedrongen worden tot 116 g/km. Op papier ligt het verbruik op 5,2 liter, een in onze ogen haalbaar cijfer.

Alles samen kan je in deze drie modellen kiezen voor 5 motoren, drie benzinemotoren en twee dieselmotoren. Het is trouwens voor het eerst dat Dacia een diesel aanbiedt. Dat is de 1.5 dCi van Renault met 75 of 90 pk. Alle drie de wagens zijn, niet verrassend, voorwielaangedreven. De Sandero Stepway zou met zijn looks nochtans weg kunnen met vierwielaandrijving, maar om het verschil met de Duster duidelijk te houden, laten ze enkel voorwielaandrijving toe.

Windgeruis was een punt van discussie tijdens deze trip tussen de verschillende journalisten. Wij vonden dat het prima meeviel, wetende dat er belachelijk veel wind was aan de kustlijn in Malaga. Dat wil niet zeggen dat je bij windstil weer geen ruis hebt. Je merkt dat het koetswerk dunner is, de ramen niet de dikste zijn en dat niet alle rubbers tussenin voldoende zijn om de wind buiten te houden. Maar daar denken ze bij Dacia voldoende over na om het niet beter te maken. Wie zich daaraan stoort moet zich een Renault kopen, easy as that. Desondanks is er veel verbeterd tegenover de vorige Dacia’s. Deze drie gereden modellen kregen een extra akoestische plaat tussen de motor en de cabine, de bodemplaat werd verbeterd en ook in het dak werd geprobeerd zoveel mogelijk geluiden buiten te houden.

Inzake veiligheid hebben ze bij Dacia twee zijdelingse airbags bijgevoegd aan het basismodel. ABS en ESP zijn standaard waardoor alle drie de wagens alweer wat veiliger zijn. Bij de NCAP gaat Dacia geen hoge ogen gooien, dat bewees de Lodgy met zijn drie sterren. De productmanager van Dacia is dan ook erg duidelijk in zijn antwoord toen de vraag hem werd gesteld hoe dat komt, die drie sterren. Ten eerste maakt hij duidelijk dat in dit segment mensen niet kijken naar de sterren, anderzijds is die NCAP niet overal gekend en is de belangrijkheid ervan in vraag te stellen. Daarnaast moet je ook in achting houden dat Dacia een budgetmerk is. Als mensen 10.000 euro uitgeven aan een volledig uitgeruste wagen, dan kan je niet verwachten dat Dacia er miljoenen extra euro’s in pompt om toch maar die extra ster binnen te halen. Daarbij, de drie sterren van vandaag, zijn de 5 sterren van tien jaar geleden.

En dan zijn we aangekomen tot het punt waar Dacia de meeste geïnteresseerden mee lokt, zijn prijzen. De Logan blijft de instapper met een vanaf prijs van 6.990 euro. Daarvoor krijg je de 75 pk sterke 1.2 16v. Wie kiest voor de nieuwe driecilinder of de 1.5 dCi legt maximaal 11.400 euro op tafel. De Sandero kost je minimaal 7.990 euro en maximaal 12.000 euro. De Stepway variant, de meest populaire in België kost je minimaal 10.600 en maximaal 14.000 euro. Prijzen om van achterover te vallen.

Dacia slaagt er sinds de Duster in om mensen te overtuigen met een prijs/kwaliteit verhouding die onklopbaar is. Opvallend kwalitatieve auto's voor een prijs waar je bij andere merken enkel een navigatiescherm en lederen zetels voor krijgt. Renault en Dacia hebben het plaatje erg doordacht in elkaar gestoken en het verschil tussen beide merken blijft opvallend. Gelukkig, want bij Volkswagen hebben ze de fout gemaakt Skoda's te goed te maken, en daar hebben ze bij Dacia en Renault duidelijk van geleerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
Yvesw 19:22
afbeelding van Yvesw

Even duur als de vorige generaties?
Het blijft ongelooflijk hoeveel wagen je voor je Euro krijgt. Hopelijk - zoals je al zegt - blijft dit zo en gaan ze niet het straatje van Skoda/VW in. Een Dacia Duster als gezinswagen voor jonge mensen lijkt me zelfs heel aantrekkelijk... Wie had dat ooit gedacht, "Dacia" en "aantrekkelijk" in één zin... :-)

Yvesw 10:52
afbeelding van Yvesw

Heeft een bepaalde term in de marketing. Gisteren nog door de woordvoerder van Kia horen zeggen. Dedju! Hoe noemen ze het nu weer!

O.T.: 400 euro is toch veel geld voor mensen die DE budget wagen kopen in het budget segment. Al zal het Dacias verkoopsucces niet al te hard in de weg staan natuurlijk :-)

Heeft er iemand eigenlijk weet van hoe de Dacia koper er uit ziet m.b.t. opties? Zijn de meest verkochte Dacia's puur stock modellen of wordt er gemiddeld toch nog €1500 aan opties gespendeerd?

David Geudens 15:59
afbeelding van David Geudens

Ik ben er van overtuigd dat ze minstens even goed zijn.

vraagje 16:23
afbeelding van vraagje

waar vind je in godsnaam zo een stepway ? Heb al verschillende garages afgedaan en je vind hem nergens om een profrit te maken. Probeer een sanero zeggen ze die is hetzelfde maar ik wil toch graag een wagen eens echt zien voor ik hem koop

Grey 00:58
afbeelding van Grey

In Mechelen bij Hanswijk bvb. Ik rij zelf met een Grand Cherokee maar heb al jaren een Dacia pick-up voor het zware werk :-). Nog nooit problemen mee gehad. Ga deze week nog een stepway plus bestellen voor mijn vrouw.

Anon 21:11
afbeelding van Anon

Ik denk niet dat stepway kopers interesse hebben in rijgedrag. Zie dan ook het punt niet van testrit. Lees hierboven maar, hoe kan je zo'n ding overwegen?

@ vraagje 16:35
afbeelding van @ vraagje

bij een renault dealer. kijk eens op de site van renault voor eendealer injou buurt.

Wij hebben een testrit kunnen maken, en overgegaan tot aankoop tot de sandero stepway plus. in april is hij in ons bezit.

hubrechtsen 20:47
afbeelding van hubrechtsen

Ik heb een Nieuwe dacia logan besteld, Wat telt voor mij is van punt A naar punt B te gaan. Wat ook telde voor mij was electrische ruiten en centrale vergrendeling. De rest intereseerde me niet echt. Maar ik heb standaard een bleutooth systeem aan het stuur en radio controle aan het stuur ook. USB ook op de radio. Meer heb ik niet nodig. Electrische spiegels ? hoeveel keren pas je je spiegels aan per rit ? media nav ? ik heb een gsm met ingebouwde gps en alle maps van europa. Dus wat telt voor een persoon als mij is werkelijk een uitstapje doen met de kids in Belgie zelf.

Bart P 11:53
afbeelding van Bart P

Groot gelijk Hubrechtsen zo zien wij het ook zo juist een Sandero plus gekocht voor vrouwke prijs kwaliteit krijg je nergens zoiets .

Alles hangt er van af hoe hoog je de lat legt maar met ons budget is dit de perfecte wagen

Freddy Van Dael 02:19
afbeelding van Freddy Van Dael

Ik ben woonachtig in Spanje en kocht me in december 2014 een Dacia Stepway die me geleverd werd in februari 2015 ik kocht er het navigatie systeem en radio met USB poort bij.
Omdat ik mijn wagen een eigen touch wou geven kocht ik in Nederland en Engeland verschillende accessoires om de eenvoudige reden dat men dat hier niet kan vinden, ook een pushbar mag ik hier niet plaatsen omdat ze volgens Dacia niet in Spanje gemaakt wordt en alhoewel ik ze wel mag plaatsen van de technische kontrole de Dacia vertegenwoordigers kunnen ze niet bestellen. Ook een nederlandstalige gebruiksaanwijzing vind ik nergens. Moest iemand me daaraan kunnen helpen en me die tegen betaling zou kunnen opsturen?. Een groot punt is de wagen zelf deze is in een woord fantastisch hij rijd heel soepel, ben uiterst tevreden over alles en als Dj kan ik al mijn materiaal laden.
Een zeer tevreden stepway rijder, maar dit moest me toch even van het hart

Dikke groet,
Freddy

Anon 21:16
afbeelding van Anon

Ik lees hier verschillende mensen met interesse in die stepway. Kan iemand mij uitleggen waarom? Dacia koop je zogezegd als puur rationele aankoop, maar dan ga je toch opleggen tov een sandero om een auto te hebben die slechter rijdt, trager is en mee r verbruikt?

Is het zodat de buurman zou denken dat je een SUV hebt? Zo blind kan die niet zijn.

Adriaan 22:05
afbeelding van Adriaan

Een vraag waar ik toch ook graag het antwoord op zou willen weten. Heb mij dat ook al verschillende keren afgevraagd wat het voordeel is van een stepway ten opzichte van een gewone sandero.

Freddy 02:49
afbeelding van Freddy

Hallo Anon,
Ik kan u verzekeren dat de Dacia Stepway aan vele wensen voldoet hoor, hij rijd enorm soepel
de afwerking is prima en vinnig is hij zeker, je hebt een ruime koffer want als mobiele dj moet er heel wat in de koffer, zoals discobar, boxen, verlichting, statieven en zo meer je kan het gerust allemaal laden ( dit maar om de voorbeeld te geven) .
Ik heb absoluut geen spijt van mijn aankoop. Het navigatie systeem werkt prima, en ook de boxen zijn van behoorlijke kwaliteit,
Freddy
navigatie
T

Anon 12:56
afbeelding van Anon

Kan ik allemaal inkomen Freddy, maar mijn vraag is waarom dat stepway pakket? De sterke punten die je aangeeft zijn bij de sandero even goed of in de meeste gevallen beter. Dus waarom dat stepway pakket? Op men BMW betaal ik bij om de wagen lager bij de grond te hebben, beetje omgekeerde wereld

joseph cardinaels 09:45
afbeelding van joseph cardinaels

Heeft er iemand ervaring bij het al dan niet afgaan van de airbacks bij een serieuze botsing???

Freddy 02:26
afbeelding van Freddy

Hallo Anon, tja je hebt een stoerder uitziende wagen en zeker als je wat extra accessoires op de wagen zet, je pimt hem naar je eigen goesting, en de wagen heeft beziens hoor volgende week verwacht ik uit Nederland verchroomde instaplijsten
met daarin gegraveerd "Limited Edition", ik heb mijn wagen een eigen look gegeven dus wilde ik deze tekst erop want Stepway of Dacia laten graveren stond Renault niet toe.
Dus Anon als je wil stuur ik je binnenkort enkele foto's op, en het adres van de firma die de instaplijsten maakt en het graveren is gratis.

Dikke groet vanuit Spanje
Freddy

alhoewel het een Dacia is.als je mij een e- mailtje stuurt dan stuur ik je enkele foto's Door,
Groetjes, Freddy

Van Dael 20:13
afbeelding van Van Dael

Aan allen,
Kent er iemand het lettertype dat gebruikt word van de kleefletters STEPWAY op de Dacia ?
en eventueel de juiste afmetingen van de letters.
Alvast bedankt,
FVD

Henk Verspagen 11:24
afbeelding van Henk Verspagen

kijk eens op E bay daar ku je verschillende folie bestellen met Stepway 2 voor en 2 achter voor de prijs van 40.00 euro
gr

Freddy 02:28
afbeelding van Freddy

De stickers STEPWAY op mijn wagen heb ik altijd een beetje een minpunt gevonden, dus had ik op zeker moment het idee om deze stickers te vervangen door zwarte chroom letters die ik bestelde in Amerika en die binnen enkele dagen toekomen in Spanje. Ook heb ik een chroom stripje aangebracht op mijn dashbord te beginnen langs de kant van de passagier, het geeft een mooier zicht binnen, en buiten zullen de zwarte chroom letters mooi staan op mijn witte wagen. Echt een aanrader
Groetjes,
Fred

Kris Holvoett 21:42
afbeelding van Kris Holvoett

Hallo aan allen,
Ik (alleenstaande op pensioen)sta op punt mijn Renault Laguna Bj.2005 te verkopen om dan een Dacia Logan of een Sandero te kopen. Ik heb jaren als vertegenwoordiger met Renault gereden en was er zeer tevreden van, en dat over alles aankoopprij, service en de kosten.
Ook met het idéé dat Dacia een Renault is. Een Dacia om van thuis naar de Aldi of Lidl te rijden, dan pas dat in het plaatje met mijn pensioentje.
Wacht maar mensen, eens je op pensioen (1400€/m.) bent is het gedaan met een dure wagen.
Graag zou ik de adressen bekomen om extra opties te kunnen bij kopen.
En dank u voor de informatie en adressen.
Mvg kris.holvoett@gmail.com

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws