Amerikaanse hypercar bouwer Hennessey heeft met hun 1217 pk sterke Venom GT het wereldrecord van 0 naar 300 km/u verbroken op een vliegveld in Texas. En de wagen is maar één keer gecrasht.
De Venom GT brak onlangs het Guinness World Record voor de snelste acceleratie van 0 naar 300. Hij deed dat in 13,63 seconden. Ter vergelijking: het vorige record was 14,53 seconden met een Koenigsegg Agera R. Het record werd gebroken met straatbanden en op AKI 93 benzine van de pomp (Eurosuper 98 van bij ons).
Nadat ze het record gebroken hadden besloten ze bij Hennessey om nog verder te gaan maar tegen dan waren de banden al terug koud. Zodus besloot de piloot met de tractiecontrole uit wat burnouts te doen op het vliegveld om terug warmte in de banden te krijgen. Bij de volgende testrun vergaten ze de tractiecontrole terug aan te zetten waardoor de achterwielen in 2de versnelling tegen 110 km/u uitbraken en de wagen een grasveld instuurden. Er vielen geen gewonden en ook de Venom GT heeft het voorval heelhuids overleefd.
De Hennessey Venom GT is gebaseerd op een Lotus Exige en heeft een twinturbo Corvette 7.0 L V8 die 1217 pk produceert. De wagen weegt slechts 1200kg en heeft een 0 - 100 sprintcijfer van 3,05 seconden.
Hennessey Performance Engineering vangt ook veel kritiek (en rechtszaken) voor hun werkwijze. Zo hebben ze vroeger "per ongeluk" wagens en onderdelen van hun klanten doorverkocht en een nokkenas van een standaard Chrysler 300C in een Viper geïnstalleerd terwijl de klant een high performance variant had besteld. Ondanks de controverse rond (John) Hennessey moeten we wel toegeven dat zijn speelgoed extreem snel is.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden