Mercedes: "Voorwielaangedreven wagen wordt ons volumemodel"

Mercedes: "Voorwielaangedreven wagen wordt ons volumemodel"

Dieter Zetsche, hoofd van Mercedes-Benz, had wat uit te leggen vorige week tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het merk met de ster dat in 2011 nog de baldadige uitspraak deed om de grootste van de Duitse drie te worden tegen het einde van het decennium doet het niet zo goed als verwacht. Al komt daar nu verandering in met hun nieuwe reeks voorwielaangedreven wagens.

"We willen de concurrentie verslaan, op een permanente basis. De koers die we gezet hebben met het merk is de juiste en we blijven ze volgen. Onveranderd door de ups & downs van de markt," waren de sterke woorden waarmee Zetsche de aandeelhouders vorige week woensdag probeerde te sussen. Mercedes verloor zijn koppositie als best verkopend luxemerk in 2005 aan landgenoot - en aartsrivaal - BMW. Zes jaar later pleegde Audi ook nog eens haasje over waardoor Mercedes sinds 2011 op de derde stek staat.

De cijfers spreken voor zich

Het bedrijf legde ook nog eens de slechtste winstcijfers voor de laatste drie jaar. Met een marge van 7,1 procent ligt het merk ver - althans volgens geldzuchtige aandeelhouders - achter de 10,9 procent van BMW en de 11 procent van Audi. Ook de komst van de nieuwe A-klasse kon niet veel soelaas bieden. In Europa verkoopt hij als een trein, maar in China - waar je de grote winst kan halen als constructeur - geraakt de verkoop niet echt in beweging. De marktwaarde van Daimler, eigenaar van Mercedes, is trouwens ook nog eens 14 biljoen gedaald op vijf jaar tijd tot 45 biljoen euro. BMW en VAG (eigenaar van Audi) doen het daarentegen heel goed.

Alle druk op de voorwielen

Mercedes wil met hun nieuwe reeks voorwielaangedreven wagens - waarvan maar liefst vijf modellen moeten komen - een inhaalmanoeuvre realiseren. Denk hierbij aan de eerder aangehaalde A-klasse, de knap gelijnde CLA-klasse en de - BMW X1/ Audi Q3 concurrent - GLA-klasse. Vooral de CLA zou potten moeten breken. Een wagen met koffer is sowieso een must als je wilt verkopen in China en Amerika. Mercedes speelt ook een slim spelletje in de VS door de 211 pk sterke CLA aan te bieden voor enkele duizenden dollars minder dan een vergelijkbare BMW 3 of Audi A4.

"Puur naar volume gekeken, zal de klasse van compacte familiewagens - lees: A-klasse en derivaten - onze grootste modellijn zijn," voegde Joachim Schmidt, CEO Sales & Marketing, toe.

13 nieuwe modellen

Ook de vernieuwde E-klasse en een nieuwe generatie van de - überluxewagen van Mercedes - S-klasse kan voor een boost zorgen in verkopen. Verder vertelde Zetsche dat er zo maar eventjes 13 totaal nieuwe modellen (zonder voorloper dus) de volgende acht jaar zullen uitgebracht worden.

Thilo Mueller, eigenaar van de grootste aandelenholding van Daimler, is blij met de nieuwe modellen van Mercedes:
"De nieuwe modellen geeft Mercedes de kracht om klanten van BMW en Audi af te snoepen en terug dichter te kruipen bij beide merken. Daimler blijft echter nog altijd een logge boot in vergelijking met het dynamische karakter van BMW en Audi. Hopelijk doen ze hier iets aan."

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws