Er zijn van die wagens die de perceptie opwekken dat je wel 65+ moet zijn om er mee te rijden. Maar soms zijn het die wagens waar je als -65 jarige al van droomt.
We hebben het niet over de Opel Agila, Volkswagen Polo of de Mercedes B-klasse. Nee, dat zijn wagens die het plebs der 65-plussers rijdt. Wel hebben we het over de klassebakken die veelal bedoeld zijn voor de zelfstandige op pensioen die elke zondag gaat golfen en neerkijkt op het gepeupel. Wagens die uitstralen dat je een succesvol leven hebt gehad. Wagens die tegenwoordig best betaalbaar zijn geworden...
Mercedes CL600 (W215)
Hoewel Mercedes rond de eeuwwisseling de éne misser na de ander maakte - A-klasse/ B-klasse/ C SportCoupé - in het betaalbare segment deed het gouden zaken bij de modellen voor de fortuinlijke kopers. De Mercedes CL600 van de tweede generatie is dan ook de bazenbak bij uitstek. Hopeloos verouderd met die afschuwelijk koplampen maar zo heerlijk met zijn 493 pk sterke V12. Opa's wisten wat goed was. Met een sprintje naar de honderd in 4,8 seconden laat je trouwens iedereen achter bij het stoplicht terwijl je rug een massage kreeg. Tegenwoordig kan je een CL600 kopen voor de prijs van een Opel Astra. Niet slecht.
Jaguar S-Type R
Bij het uitrijden van de dealer leek de S-type al 30 jaar oud. Het was dan ook DE wagen waar je grootvader op verliefd was. Jaguar had echter een stiekeme duivel die om de hoek lonkte. De S-Type R ziet er uit als een reguliere Engelse boot, maar pakt wel uit met een 4.2 liter grote V8 in het vooronder met 400 pk. Een sprintje naar de honderd doet hij in 5,6 seconden met fluwelen handschoenen en een pot thee op de stoof. Oude mensen genoten van de luxe, jonge mensen - lees: hooligans - genoten van het gehuil van de compressor en de achterkant die wel zeer graag loskomt. Wederom heb je voor de prijs van een hatchback een Jaguar S-Type R op de oprit staan.
Audi S8 (D2)
Waarom je überhaupt een Audi A8 zou rijden onder de 50 jaar is ons een raadsel, of het moet de S8 zijn van de vorige eeuw. Het uiterlijk waar de gemiddelde medemens niet meer over kan zeggen dan "het is een Audi, maar vraag me niet welke" en een 4.2 V8 die 335 pk (of 355 bij de facelift) op de vier wielen strooide. De S8 heeft alles in zich om vergist te worden met een bompa kar. Wil je helemaal uitpakken bij je vrienden, opteer dan voor de handbak. Ga je helemaal loos, dan laat je de S8 links liggen en kies je voor de A8 met W12. Al zijn die uitermate zeldzaam met een productieaantal van 750 stuks. Voor een S8 (D2) betaal je tegenwoordig minder dan voor een Dacia. Hoezo Audi is geen budgetmerk?
Kennen jullie nog wagens die je grootvader zou moeten rijden, maar die je stiekem zelf wilt hebben?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 8 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 23 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden