Welles/ Nietes: Toyota GT86 cabrio

Toyota-GT86-Cabrio

Volgens de éne komt 'ie er wel, volgens de andere is hij te duur om te produceren. Op het einde van de dag weet echter niemand - buiten Toyota zelf - of er daadwerkelijk een dakloze variant van de GT-86 gaat komen. Wij zetten de pro's en contra's op een rij.

De GT86 is het beste product dat Toyota in jaren heeft geproduceerd. Over de cabrio versie zijn dan ook al duizenden internetwoorden gevloeid. Vorig jaar in Genève stelden ze nog de FT-86 Open Concept voor. Ietwat later verscheen in de wandelgangen het gerucht dat Toyota toch niet van plan was om er één te bouwen. Nu duiken weer stemmen op dat er wel een GT-86 cabrio komt.

Wij sommen enkele zaken op waarom hij er wel/niet mag komen van ons.

PRO:
De GT-86 is vanaf het begin ontwikkeld met het oog op een cabrio variant. Vandaar ook de deuren zonder stijl en de stevige structuur - waar het dak niet veel aan bijdraagt.

CONTRA:
De productie zal uiteraard duurder zijn waardoor de GT-86 Cabrio ook een duurder model zal worden. De vraag is dan maar hoeveel mensen een cabrio kopen als echte rijdersauto terwijl er een stijvere, goedkopere coupe in de prijslijst staat.

Toyota-GT86-Cabrio

PRO:
Japanse merken zijn niet vies van cabrio's voor echte Autofans. Denk maar aan de MX-5, Honda S2000, Toyota MR-2, Daihatsu Copen,...

CONTRA:
Al de eerder opgesomde cabrio's zijn wagens die enkel maar verkrijgbaar zijn zonder dak. De lijnen kloppen dan ook meestal. De GT-86 zonder dak gaat niet meteen een "style award" winnen. Net zoals een BMW 3-reeks (binnenkort de 4-reeks) niet mooi is als cabrio terwijl een Z4 wel knap gelijnd door het leven gaat.

PRO (& CONTRA):
Zonder dak belooft altijd een betere rijbeleving. De wind in je haren, de geur van gierende banden,... Enkel zonde dat de viercilinder boxermotor - op zijn zachtst gezegd - nogal inspiratieloos klinkt.

Toyota-GT86-Cabrio

CONTRA:
"Wij willen een cabrio" is niet meteen de meest gestelde vraag van mensen die daadwerkelijk een blokje om hebben gedaan met de GT-86. "Wij willen meer kracht" des te meer. Een turbo-variant lijkt ons uitgesloten - omdat dat het enige is waar Toyota helder over communiceert -, maar wat extra oomph in de koppelregionen is toch echt een must. Liever wat extra kracht dan een dakloze GT-86.

PRO:
De Toyota Supra was er zonder dak als Targa, de Celica kon je krijgen met een stoffen dak. Toyota heeft dus een geschiedenis om hun leukste speelgoed aan te bieden met wat meer hoofdruimte.

Wat vinden jullie van de GT-86 Cabrio? Maken of kraken?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 11:59
afbeelding van JanMijnBotte

Even een opmerking ivm de deuren zonder stijl.
Volgens mij is er geen enkele echte Subaru (dus de Justy uitgesloten) met deuren met een stijl. De Legacy en de Impreza hebben dat ook niet. Het is de vraag hoe relevant dat argument is...

Yvesw 12:03
afbeelding van Yvesw

@JanMijnBotte: Hey, dat is de reden dat Toyota daar aan geeft :-)
Ps: de laatste generatie Impreza heeft toch wel deurstijlen?

ThomasN 12:45
afbeelding van ThomasN

CONTRA: Het is geen roadster.

Klaar.

Adriaan 12:58
afbeelding van Adriaan

Ik ben helemaal voor, sexy auto. Breng maar uit zo :)

Blueblood 16:16
afbeelding van Blueblood

Ik wacht al een jaar op deze auto !
Maken verdomme ! En zo snel mogelijk in België leverbaar maken !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws