35 jaar Hyundai in België

35-jaar-Hyundai-Belgie

Hyundai zelf geeft er niet meteen zoveel ruchtbaarheid aan, maar vijfendertig jaar geleden verscheen de eerste Koreaanse wagen op de Belgische markt. De Hyundai Pony.

2013 is een speciaal jaar voor Hyundai. In 1978 importeerde de Korean Motor Company (KMC) te Kontich de eerste Hyundai in heel Europa. Een knaloranje Pony - niet meteen een naamstopper - die zijn motor leende bij Mitsubishi. De rest van het merk is geschiedenis.

Met de "H" van moderniteit

Anno 2012/ 2013 is de Hyundai Motor Group - samenwerking tussen Kia & Hyundai - de vijfde grootste autobouwer ter wereld gebaseerd op de totale verkopen. In den beginne (1967) was het een merk dat zich vooral bezig hield met het bouwen van Ford modellen onder hun eigen badge. Zo was de eerste Hyundai een Cortina - kenners weten natuurlijk dat dit eigenlijk een Ford is.

In 1975 vond "moderniteit" - wat Hyundai dus betekent in het Koreaans - het de tijd rijp om een eigen model te ontwikkelen. Daarvoor haalde het de Engelse George Turnbull van Austin Morris binnen. Samen met een team van vijf andere Engelse top autobouwers kwamen ze op de proppen met de Hyundai Pony. De styling werd verzorgd door Giugiaro en ItalDesign, Hyundai was dus menens.

25-jaar-Hyundai-Belgie

Vroeg aan de Koreaan

Ecuador was het eerste land waar Hyundai naar exporteerde, de Benelux volgde niet veel later in 1978. Het is opmerkelijk dat Hyundai zo'n sterke band heeft met België en Nederland. Waarschijnlijk konden we in de Lage Landen de no-nonsense aanpak wel smaken van het merk - één van de reden waarom Nissan/ Datsun het ook zo goed deed. Vooral de kwaliteit en raffinement die de Pony kon aanbieden in het goedkoopste autosegment kwam als geroepen na de oliecrisis in 1973. Op het juiste moment op de juiste plaats is hier dan ook van toepassing.

We love the 90's

Tot begin jaren '90 was Hyundai niet meteen het spannendste merk op aard. Met wagens als de - eerder genoemde - Pony, de Stellar en de Excel deed het merk moeilijk harten sneller slaan. Het duurde dan ook tot 1996 voor Hyundai echt kon doorbreken bij de autofans. De toen gelanceerde Coupé - in opvolging van de Scoupe was een betaalbare sportscoupé. Hij moest het niet meteen hebben van zijn krachtige motoren, de sterkste motor leverde amper 137 pk. De handeling was dan wel weer meer dan acceptabel. Zo had Porsche zich bemoeid met de ophanging. Het Duitse magazine Auto Motor und Sport benoemde in 1996 de Hyundai Coupe tot "the best combination of comfort/grip and sport feeling, at this vehicle's class".

35-jaar-Hyundai-Belgie

Need for speed

Hoewel de Coupe gesmaakt werd bij de autofans zorgde zijn discutabele styling voor veel schaamte op de plaatselijke parkings. In 2001 vaagde het Koreaanse merk deze schaamte weg met de tweede generatie. De Coupe S III zag er uit als een Italiaanse schone en had eindelijk ook de motoren om zijn sportieve aspiraties waar te maken. Nu ja, voor die tijdsgeest toch. De topper was een 2.7 V6 die 172 pk op de voorwielen stuurde, cijfers waar we nu eens om grinniken. In Amerika was de Coupe een geliefd subject voor de tuningboys. In België & Nederland bleven de verkopen eerder bescheiden.

35-jaar-Hyundai-Belgie

De doorbraak op hoge poten

Vele mensen in België zullen Hyundai echter vooral kennen dankzij de Sante Fe, een betaalbare & betrouwbare SUV. De Sante Fe was trouwens de eerste SUV die Hyundai ooit bouwde. Hoewel hier ook weer de styling niet meteen prijzen wegkaapte sloeg het model in als een bom op onze wegen. Drie facelifts later is de Sante Fe meer up-market gegaan om plaats te maken voor de ix35, Hyundai's huidige topper in de verkooplijsten met zo'n 220.000 verkochte exemplaren in Europa. "Sante Fe" staat trouwens zo synoniem met Hyundai dat het merk de wagen niet mee liet doen aan hun naamswijziging naar "i" en "ix" modellen.

35-jaar-Hyundai-Belgie

Terug naar de autofans

Vorig jaar (2012) gaf Hyundai terug leuk speelgoed in de handen van de autofans. De Veloster Turbo is Hyundai's eerste poging in Hot Hatchland en ook hier slagen ze wonderwel in. Toegegeven, de concurrentie heeft net iets scherpere wagens en de Veloster Turbo zal nooit de baas op het circuit zijn. Ook is zijn styling - zoals het een echte 1st gen Hyundai betaamt - nogal "opmerkelijk". Toch brengt het Koreaanse merk voor zo'n 28.000 euro weer serieuze value for money.

35-jaar-Hyundai-Belgie

En dat is iets waar Hyundai altijd sterk in is geweest. Ze hebben niet altijd de beste, knapte, snelste of leukste wagens geproduceerd... Maar bekocht voel je je nooit met een Hyundai. Een sterkte die we hopelijk nog eens 35 jaar mogen tegenkomen in het merk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Techno Patat 22:29
afbeelding van Techno Patat

De Ford Cortina ken ik vooral als de babyblauwe Harry Potter auto :D! (Damd, ik ben een grotere nerd dan ik ooit zal durven toegeven :(! )

Ot: 35 jaar is eigenlijk nog niet zo lang, maar de bekendheid is er inderdaad pas gekomen met de Santa Fe en af en toe eens een coupé links of rechts. Maar vooral van ons eigen galopperke! Dat jeepke doet het bij ons op het erf al vele jaren heel erg goed!

Het is nog steeds geen merk dat ik direct overweeg om te kopen, maar in m'n gedachtengang plaats ik het al mee met de Opel's en Ford's van deze wereld. En gezien de prijsklasse is dat een serieus compliment! Ik ben dan ook keer op keer aangenaam verrast als ik in eentje zit.

Techno Patat 13:19
afbeelding van Techno Patat

Sjuuuuust :P! Verdorie, ik laat ons Emmatje in de steek :(!

het geheim van het mysterie 22:47
afbeelding van het geheim van het mysterie

Hyundai is de laatste jaren (sinds de komst van de i-modellen) heel erg goed bezig, die gaan nog ver komen in het autowalhalla. Wordt op termijn een top-3 speler denk ik, waar ze nu nog op de vijfde plaats staan. In 1994 ging de jaarproductie pas voor het eerst over het miljoen stuks. Vorig jaar gingen ze al over de grens van 7 miljoen stuks, dit jaar doen ze daar nog minstens een half miljoen stuks bij.
@ Techno Patat: ik begrijp je volkomen, vroeger zou ik de stand van Hyundai op een autosalon gewoon voorbij gewandeld zijn, laat staan een showroom van dit merk zijn binnengestapt.... kortom, ik zou nog niet dood gevonden willen worden in een Hyundai. Maar toch.... tijden veranderen en Hyundai evolueert razendsnel.... sinds april vorig jaar staat een.... jawel.... nieuwe Hyundai i30 op mijn oprit. En jawel, ik ben er zeer tevreden over. Veel betere auto dan mijn vorige (een Europees merk). Hyundai is niet te kloppen in de verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting.

het geheim van het mysterie 23:43
afbeelding van het geheim van het mysterie

.... zit te mijmeren over de Kia Sephia van pakweg twintig jaar geleden.... . Inderdaad, Kia is onder de hoede van Hyundai een flinke speler geworden. Zelf vind ik dat ook mooie auto's. Zoals je weet zijn Hyundai en Kia tweelingbroers. De Cee apostrophe D (idd., vreselijke naam) is de tweelingbroer van de i30, enkel het koetswerk en interieur zijn verschillend. Ze mikken bewust elk op een andere doelgroep en dat is strategisch goed gezien. Een beetje zoals bij Volkswagen-Audi-Seat-Skoda dus. Enige tijd geleden las ik ergens een Duits interview met chef design van de Hyundai Groep Peter Schreyer. In de nabije toekomst is hij van plan om de beide merken designtechnisch verder uit elkaar te positioneren. Hyundai zou het iets duurdere en luxueuzere merk worden, Kia het goedkopere sportieve merk. Goede strategie, want naar mijn mening zit er momenteel iets teveel overlap tussen beide merken van de Hyundai Groep

Luc Vandeweyer 20:22
afbeelding van Luc Vandeweyer

Altijd al gevonden dat de Pony weghad van de coupéversie van de Morris Marina. Als ik de ontstaansgeschiedenis lees, wordt mij één en ander duidelijk

Jerry kerckhofs 21:58
afbeelding van Jerry kerckhofs

Ik heb in 1980 een van de eerste pony's gehad, waar staat deze rode auto?

Yvesw 22:37
afbeelding van Yvesw

Bij Hyundai BeLux in Kontich ;-)

Jerry Kerckhofs 14:29
afbeelding van Jerry Kerckhofs

Zouden er nog veel van zijn in België of Nederland?

willems k 15:58
afbeelding van willems k

Nee denk,
Heb er zelf 2 een 4deurs 1982 en een 3deurs uit 1982 met squad body kit en 8dkm. Beide 1.4 TL
Staat er nog een van collega 3deurs 1982 formula uitvoering 1.2l

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws