Hyundai zelf geeft er niet meteen zoveel ruchtbaarheid aan, maar vijfendertig jaar geleden verscheen de eerste Koreaanse wagen op de Belgische markt. De Hyundai Pony.
2013 is een speciaal jaar voor Hyundai. In 1978 importeerde de Korean Motor Company (KMC) te Kontich de eerste Hyundai in heel Europa. Een knaloranje Pony - niet meteen een naamstopper - die zijn motor leende bij Mitsubishi. De rest van het merk is geschiedenis.
Met de "H" van moderniteit
Anno 2012/ 2013 is de Hyundai Motor Group - samenwerking tussen Kia & Hyundai - de vijfde grootste autobouwer ter wereld gebaseerd op de totale verkopen. In den beginne (1967) was het een merk dat zich vooral bezig hield met het bouwen van Ford modellen onder hun eigen badge. Zo was de eerste Hyundai een Cortina - kenners weten natuurlijk dat dit eigenlijk een Ford is.
In 1975 vond "moderniteit" - wat Hyundai dus betekent in het Koreaans - het de tijd rijp om een eigen model te ontwikkelen. Daarvoor haalde het de Engelse George Turnbull van Austin Morris binnen. Samen met een team van vijf andere Engelse top autobouwers kwamen ze op de proppen met de Hyundai Pony. De styling werd verzorgd door Giugiaro en ItalDesign, Hyundai was dus menens.
Vroeg aan de Koreaan
Ecuador was het eerste land waar Hyundai naar exporteerde, de Benelux volgde niet veel later in 1978. Het is opmerkelijk dat Hyundai zo'n sterke band heeft met België en Nederland. Waarschijnlijk konden we in de Lage Landen de no-nonsense aanpak wel smaken van het merk - één van de reden waarom Nissan/ Datsun het ook zo goed deed. Vooral de kwaliteit en raffinement die de Pony kon aanbieden in het goedkoopste autosegment kwam als geroepen na de oliecrisis in 1973. Op het juiste moment op de juiste plaats is hier dan ook van toepassing.
We love the 90's
Tot begin jaren '90 was Hyundai niet meteen het spannendste merk op aard. Met wagens als de - eerder genoemde - Pony, de Stellar en de Excel deed het merk moeilijk harten sneller slaan. Het duurde dan ook tot 1996 voor Hyundai echt kon doorbreken bij de autofans. De toen gelanceerde Coupé - in opvolging van de Scoupe was een betaalbare sportscoupé. Hij moest het niet meteen hebben van zijn krachtige motoren, de sterkste motor leverde amper 137 pk. De handeling was dan wel weer meer dan acceptabel. Zo had Porsche zich bemoeid met de ophanging. Het Duitse magazine Auto Motor und Sport benoemde in 1996 de Hyundai Coupe tot "the best combination of comfort/grip and sport feeling, at this vehicle's class".
Need for speed
Hoewel de Coupe gesmaakt werd bij de autofans zorgde zijn discutabele styling voor veel schaamte op de plaatselijke parkings. In 2001 vaagde het Koreaanse merk deze schaamte weg met de tweede generatie. De Coupe S III zag er uit als een Italiaanse schone en had eindelijk ook de motoren om zijn sportieve aspiraties waar te maken. Nu ja, voor die tijdsgeest toch. De topper was een 2.7 V6 die 172 pk op de voorwielen stuurde, cijfers waar we nu eens om grinniken. In Amerika was de Coupe een geliefd subject voor de tuningboys. In België & Nederland bleven de verkopen eerder bescheiden.
De doorbraak op hoge poten
Vele mensen in België zullen Hyundai echter vooral kennen dankzij de Sante Fe, een betaalbare & betrouwbare SUV. De Sante Fe was trouwens de eerste SUV die Hyundai ooit bouwde. Hoewel hier ook weer de styling niet meteen prijzen wegkaapte sloeg het model in als een bom op onze wegen. Drie facelifts later is de Sante Fe meer up-market gegaan om plaats te maken voor de ix35, Hyundai's huidige topper in de verkooplijsten met zo'n 220.000 verkochte exemplaren in Europa. "Sante Fe" staat trouwens zo synoniem met Hyundai dat het merk de wagen niet mee liet doen aan hun naamswijziging naar "i" en "ix" modellen.
Terug naar de autofans
Vorig jaar (2012) gaf Hyundai terug leuk speelgoed in de handen van de autofans. De Veloster Turbo is Hyundai's eerste poging in Hot Hatchland en ook hier slagen ze wonderwel in. Toegegeven, de concurrentie heeft net iets scherpere wagens en de Veloster Turbo zal nooit de baas op het circuit zijn. Ook is zijn styling - zoals het een echte 1st gen Hyundai betaamt - nogal "opmerkelijk". Toch brengt het Koreaanse merk voor zo'n 28.000 euro weer serieuze value for money.
En dat is iets waar Hyundai altijd sterk in is geweest. Ze hebben niet altijd de beste, knapte, snelste of leukste wagens geproduceerd... Maar bekocht voel je je nooit met een Hyundai. Een sterkte die we hopelijk nog eens 35 jaar mogen tegenkomen in het merk.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 16 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden