Met de nieuwe IS 300h in de showroom was iedereen al vergeten dat Lexus nog steeds de IS F bouwde (wij incluis). Het laatste model daarvan is van de band gerold. Het einde van een heerlijk verhaal.
Hij draaide al sinds 2007 mee en teerde nog op de styling van de vorige generatie IS. Toch werd hij nog geproduceerd. Met de heerlijke vijfliter-V8 natuurlijk. Daarmee was de IS F het Japanse antwoord op de Audi RS4, BMW M3 en Mercedes C 63 AMG. Hoewel het nooit een succesverhaal werd, hebben wij bij Autofans een zwak voor de snelle IS.
Laag productiecijfer
Met de huidige marketingsstrategie linken we Lexus vooral aan hybrides en zeurende CVT-automaten. Toch heeft het merk enkele waanzinnige wagens op haar conto staan. Denk dan aan de totaal van de pot gerukte LFA en de - ietwat - meer sensibele IS F. Die laatste puurde 423 pk en 505 Nm uit een atmosferische V8 met zo'n vijf liter inhoud. Gekoppeld aan een achtbak wist de sedan zich in 4,8 seconden naar de honderd te sleuren. Vandaag de dag nog steeds een acceptabel cijfer.
Hoewel de productie zo'n stevige zeven jaar aan de gang bleef werden er amper 11.000 van gebouwd. In vergelijking met de E90 M3 sedan nog steeds enkele eenheden meer (daarvan vlogen zo'n 9.000 over de toonbank), al mag je niet vergeten dat de M3 Coupé tig malen populairder is (zo'n 40.000 stuks). De IS F is dus een zeldzaamheid en mogelijks een klassieker in wording.
Opvolging verzekerd
Met de komst van de Lexus RC F is de kans groot dat ook de IS langs mag bij de F-winkel. Anno 2014 nog steeds met een vijfliter-V8 al levert die nu 450 pk en 520 Nm. Kwestie van het leven van BMW, Audi, Mercedes zuur te blijven maken. Waarvoor dank Lexus.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden