Rijtest: Jaguar XJR (2014)

Rijtest: Jaguar XJR

Een Brits topmerk heeft een topmodel nodig. Een paterfamilias als het ware. Die heeft Jaguar gevonden met deze XJR. Een apparaat uit de duizenden.

Het gaat goed met Jaguar. Sinds de Indiase multinational Tata zich is komen moeien met de Britse autobouwer zitten de zeilen er vol in de wind. De XF en XK zijn vaste waarden in het gamma geworden en de F-Type teistert ieders verbeelding. Met de aankomende XE, die het leven van de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse moet zuur maken, zal het ook goed zitten. Maar een merk als Jaguar heeft een topmodel nodig dat ons doet dromen. Een wagen die er staat, een icoon op zichzelf. Die eer valt de XJ te beurt. Het R-toevoegsel maakt hem nog eens tig malen meer begerenswaardig.

Van Concept naar realiteit

Net als alle andere modellen binnenin de Jaguarfamilie is ook de XJ een esthetisch geslaagd apparaat geworden. Het lof daarvoor kan je opsturen naar Ian Callum, hoofddesigner bij Jaguar en Land Rover die elk huidig model op zijn palmares mag zetten. Steeds weer durft hij de scherpe en uitdagende lijnen van het concept te behouden in een productiewagen, daar het bij de concurrentie vaak net andersom is.

Rijtest: Jaguar XJR

De XJ past in het rijtje geslaagde - coole - limousinesedans. Zeker in deze R uitvoering, die de XJ SuperSport vervangt, ziet hij er echt gepeperd uit. De nieuwe bumper vooraan maakt de sowieso al agressieve snoet nog een tikkeltje venijniger - en lichtjes ordinair. De twee luchtinlaten op de motorkap wekken het vermoeden dat er geen vierpitter onder schuilt en de matzwarte 20-inchers met 380mm en 376mm grote remschijven geven blijk van het halen van enige snelheid. Ook achteraan merk je het sportieve karakter op van de XJR. Een kleine spoiler op de kofferklep en vier uitlaatpijpen maken het geheel af. Al zien die laatste er ietwat goedkoop uit. Alsof er nog een einddemper op moet. Twee trapezium varianten die mooi in de carrosserie zijn ingewerkt hadden hem beter gestaan.

Rijtest: Jaguar XJR

Luxueus met een krakende ondertoon

Binnenin weinig verschil met de XJ SuperSport die we eerder al eens reden. Belangrijkste daar is dat je snel op je gemak bent en alles erg ergonomisch staat opgesteld. Het digitale dashboard blijft wennen, maar het bewijst haar meerwaarde. Ook achteraan is het prima vertoeven, hoewel je liever zelf achter het stuur zit van de XJR. Inzake bouwkwaliteit moet hij wel zijn meerdere herkennen aan de Duitse concurrentie. De Jaguar kan je soms betrappen op gekraak en gepiep dat je bij een Mercedes S-Klasse gewoon niet hebt.

Rijtest: Jaguar XJR

Maar de S-klasse is dan weer klinisch, misschien zelfs té klinisch. In tegenstelling tot de Duitse concurrentie weten ze bij Jaguar passie over te brengen naar de vier wielen.

Roffelende baas

Onder de kap schuilt het kloppend hart van die passie. Een 5.0-liter V8 die we kennen vanuit de SuperSport. Maar voor de gelegenheid met 550 pk. Paarden die met de kleinste tik op het gaspedaal vol uit de startblokken springen. Opvallend zelfs, hoe accuraat en gevoelig deze XJR is. We reden vlak nadien de F-Type V6, en diens gasrespons was een stuk trager. De XJR is met zijn sprint naar 100 km/u in amper 4,6 seconden gewoon echt snel. Maar bij een sedan zijn ook de hernemingen belangrijk, en ook daar laat de Jaguar geen enkele steek vallen: sprint van 80 naar 120 km/u in amper 2,5 seconden.

De 5-liter is daarenboven de bron van een heerlijke roffel. Een diepe V8-brom die je vooral als toeschouwer weet te verwennen. Binnenin is de wagen goed geïsoleerd en dat weerhoudt de geluidsgolven ervan tot in uw buis van Eustachius te trillen. Voor Brits knallend vuurwerk moet je de F-Type nemen.

Rijtest: Jaguar XJR

'Lichtgewicht'

Niet enkel de motor kreeg een update in deze R. De XJR is 30 procent stijver geworden en weegt dankzij geavanceerd gebruik van aluminium minder dan - hou u vast - de XFR-S. Daardoor wordt de XJR een auto die graag en goed gereden kan worden. Met zijn adaptieve demping zoekt hij elke seconde weer naar de ideale stijfheid. Maar het blijft een poes met veel peper in het achterste. Wie de Jaguar iets te hard op haar staart duwt, moet het stuur goed onder controle hebben. De XJR durft al eens een stapje opzij zetten. De nodige hulpmiddelen trekken je daarbij sereen terug in het gareel.

Rijtest: Jaguar XJR

Conclusie

Een echt topmodel, anders kan de XJR niet beschrijven. Het is de Jan Vertonghen van de auto's. Maniakaal met zijn vak bezig, ongelooflijk goed maar bescheiden en met manieren. Maar Tottenham moet ook geld neerleggen voor Jan Vertonghen, net zoals potentiële eigenaars dat moeten doen voor de Jaguar XJR. Voor 144.400 euro heb je de grote kat in je garage staan. Dat lijkt een bom geld, maar de XJR voelt nooit overpriced aan. Vergelijkbare modellen bevinden zich allemaal in dezelfde prijsklasse. Een klasse waar de ene wat steviger is en de andere wat meer passie inboezemt. Beter dan een S-Klasse? Zeker niet. Glimlachtovenaar? Wees daar maar zeker van.

Specificaties

Motor

5.0 V8

Vermogen

550pk

Koppel

680 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 870 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 144 400.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

520 L

CO2-uitstoot

270 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Carlos 13:50
afbeelding van Carlos

Wat een bazenbak! Zo een mooie verschijning met de nodige luxex snelheid en comfort.

Zeg mij maar teken ik? ;-).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws