Officieel: Mazda MX-5 ND (2014)

mazda-mx-5-2015-nd-008

Exact een kwarteeuw geleden zag de Mazda MX-5 het levenslicht. Na drie succesvolle generaties zijn de Japanners vandaag klaar met generatie nummer vier.

Een brok speelplezier én betaalbaar, dat is het geheime recept van de MX-5. En hoewel we nog geen prijzen of specificaties weten, lijkt al de rest opnieuw te kloppen.

Onder de ton

De nieuwe MX-5 wordt gebouwd op het nieuwe Skyactive-platform waardoor de kleine rakker 100 kilogram minder in de schaal legt. Daardoor zakt zijn totaalgewicht onder de 1.000 kg. De tweezits roadster is ook 10,5 cm korter, 1 cm breder en ligt 2 cm dichter bij de grond. Daarnaast werd de wielbasis 1,5 cm korter en werd de overhang voor- en achteraan met 9 cm ingekort.

Voor de ophanging combineert Mazda dubbele wishbones vooraan met een multilink achteraan.

Officieel: Mazda MX-5 (2014)

Modern jasje

Nog kleiner, nog lichter, nog frivoler en vooral, nog knapper. Dat de nieuwe designtaal van Mazda ons kan bekoren mag wel duidelijk zijn. Na de Mazda2, Mazda3, Mazda6 en CX-5 is ook deze MX-5 een kleine parel geworden. Strak getrokken koplampen, iets spitsere snoet, nieuwe grille en achteraan kleinere - opnieuw strakgetrokken - lichtblokken.

Deze Mazda MX-5 ziet er volwassener uit maar blijft herkenbaar, zonder het speelse in zich te verliezen.

Wat er zich onder de kap bevindt werd nog niet meegeven, daarover binnenkort vast meer nieuws. Op het autosalon van Parijs wordt hij officieel voorgesteld.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Stealth 14:10
afbeelding van Stealth

Teleurstellend, na de mooie 6 en 3!

Wim 14:48
afbeelding van Wim

ik vind hem heel knap, en chapeau dat ze kleiner en lichter hebben gemaakt!

Grunt 12:43
afbeelding van Grunt

Dashaus,
Ik vond exact hetzelfde. Maar je mag niet vergeten dat de frontale foto van erg laag gemaakt is. Vanop normale ooghoogte (of zelfs zithoogte) valt het beter mee, denk ik.

BePa 14:14
afbeelding van BePa

Knap wagentje. Niet dat het dit soort wagens is waar ik mijn geld aan zou geven, maar mocht dat wel zo zijn... graag.
De 3 ronde knoppen voor ventilatie en verwarming lijken alvast de link te leggen met de toekomstige Fiat Barchetta of Alfa Spider: vergelijk ze met deze van de Fiat 500L of Alfa Giulietta... komen ze uit hetzelfde schab ?

Peter 11:36
afbeelding van Peter

beste,
ik ben nog eigenaar van de 1é generatie ( miata MX5) 16X16.nog steeds evenveel fun in het rijden.Hopelijk dezelfde rij eigenschappen als de éérse generatie. de rest van de generatie erna vindt ik helemaal niks. anders vindt ik dit een heel mooi ontwerp.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws