Rijtest: Volkswagen Golf R (2014)

volkswagen-golf-7-r-rijtest

Drie generaties terug vond Volkswagen het fijn om een R-versie van haar Golf in het gamma te zetten. De vorige Golf R liet de '32'-toevoeging vallen en ademde op slechts vier cilinders. Een architectuur waar deze Golf 7 R op verder bouwt.

En ergens heeft Volkswagen zich daarmee op de hals gehaald dat het beter moét gaan doen dan de vorige generatie. In basis zijn de beide generaties hetzelfde. 4Motion-vierwielaandrijving, DSG6-versnellingsbak en een 2.0 TFSI. Het verschil met de vorige generatie zit hem echter in het vermogen. Voortaan beschikt de Golf R over 300 pk en 380 Nm. Een getal waarmee hij zich niet alleen onderscheidt van zijn voorganger en van de nieuwe Seat Leon Cupra, maar waarmee hij tegelijk op het niveau van zijn neefje de Audi S3 komt.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

De schrik van vaders met dochters

De Golf R is het rebelse broertje in de Golf-familie. Waar de Golf GTI een oorring durft steken, zet de Golf R een tatoeage, neemt-ie een piercing en is hij de vrees van elke man met jonge dochters. De Golf GTI doet het met een dubbele uitlaat, de Golf R wil er tegenwoordig vier. Ook vooraan krijgen we een breed smoelwerk te zien, met een bumper die bijna weggevreten is door de luchthappers. Het is dan misschien ook wat raar dat hij wordt afgewerkt met een discreet spoilertje op de kofferklep. Een hanenkam had de bruut niet misstaan.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

Omhoog kijken

Het is geen klein bier om de concurrentie met een Audi S3 aan te gaan (en eigenlijk mag hij dat ook niet). Daarom zorgt Volkswagen voor een piekfijne afwerking van de wagen. Niet dat we anders verwacht hadden natuurlijk. Binnenin krijg je sportzetels - ze zitten echt geweldig - en verder krijg je de afwerking die je op een goed uitgeruste gewone Golf al krijgt, met als extra een sportstuurtje dat we ook in de Golf GTI terugzagen. Je krijgt alvast niet het gevoel met iets extreem onderweg te zijn.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

felicitaties voor de techniek

De motor komt overigens ook uit de Golf GTI, al duwt hij daar maximaal 230 pk naar de aandrijflijn. Om aan de 300 pk te komen verving de sportafdeling van Volkswagen de uitlaatkleppen, de zuigers, de veren, klepzittingen en de turbo. Ook de cilinderkop werd vervangen, zodat je uiteindelijk best wel wat verschillen tegenkomt. Dat moet ook wel, want een vermogensstijging van 70 pk bekom je niet zomaar. Wil dat ook zeggen dat de Golf R superieur rijdt? Met zijn vierwielaandrijving - de vijfde generatie Haldex-koppeling - kan dat bijna niet anders. Toch houdt Volkswagen hem speels, misschien zelfs iets speelser dan de vorige generatie, net dankzij die Haldex. Die stuurt in normale situaties 100 procent van het vermogen naar de voorwielen, maar bevoorraadt de achterwielen al voordat je daadwerkelijk gripverlies op de voorwielen krijgt.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

Optioneel kan je beroep doen op Dynamic Drive Control (1.044 euro), zodat je de keuze hebt tussen Eco - echt waar, op een performance auto - comfort, normal of race. Via een aparte individuele stand kan je zelf kiezen hoe de elementen als stuur, versnellingsbak, onderstel, gasrespons,... reageren. Een beetje onderstuur is er wel tijdens het rijden, maar eens je het wat harder op het gas gaat neemt het systeem de controle van je over. Daardoor heb je na je rit een beetje het gevoel dat je de techniek moet feliciteren voor de rit, in plaats van jezelf op de schouder te kloppen voor de sensatie en stuurkunsten.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

Het typeert de Golf R dan ook dat de elektronica de wagen volledig onder controle heeft. Het ESP kan dan misschien volledig uitgeschakeld worden, het artificiële uitlaatgeluid in het interieur kan dat niet. Wie met de wagen in comfort-stand even om een broodje gaat, heeft dan nog altijd het gevoel dat hij met een brullende beer onder de voorzetel zit.

andere verdieping

De Golf R is met 300 pk en vierwielaandrijving een andere gang van de hot hatchwereld ingeslagen. Eentje waarin de BMW M135i, Mercedes A45 AMG en Audi S3 het hoge woord voeren. Dan is zijn betere afwerking aan een hogere prijs wat meer te rechtvaardigen. Een Golf R kost in basislivrei 38.300 euro, de DSG-versie kost 1.690 euro meer.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

conclusie

De Golf R is er dan wel wat speelser op geworden, het blijft toch wat overkill op onze wegen. Zet je hem op circuit of in de sprintreeksen, dan heeft hij het gewicht van de 4Motion-aandrijving mee te zeulen. Toch onderscheidt hij zich meer dan zijn voorganger van de Golf GTI, zodat beiden wat meer bestaansreden hebben gekregen. Dat de elektronica de wagen goed onder controle houdt is een voordeel voor de gelegenheidschauffeur, de puristen zullen eerder voor een andere hot hatch gaan kiezen.

volkswagen-golf-7-r-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 TFSI, turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

300pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

DSG6

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 395 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 38 300.00

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 270 L

CO2-uitstoot

159 g/km

BIV

€ 430.43

Rijtaks

€ 402.73

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
John 12:54
afbeelding van John

Qua looks, vind ik de GTI er eigenlijk beter uitzien dan de R.

Ben Ruh 16:36
afbeelding van Ben Ruh

Inderdaad, de GTI is een legende en moet met liefde en respect gekoesterd worden. En de huidige versie ervan is een waardige weerspiegeling. De R-Golf is ongetwijfeld een schitterende wagen, een über-Golf waaraan de GTI qua prestaties en exclusiviteit niet kan tippen maar hij straalt spijtig genoeg geen "provenance" uit. R is great but GTI rules.

Stealth 21:40
afbeelding van Stealth

Wie zijn toch die "puristen" waar zo dikwijls naar verwezen wordt. Bestaan ze wel? Of zijn het fictieve personages om aan te duiden dat de wagen in kwestie op een bepaalde manier rijdt? Graag een verduidelijking Sven :-)

Yvesw 22:07
afbeelding van Yvesw

Het woord 'Puristen' kan vele vormen aannemen. Voor mij is een purist in het Hot Hach-milieu iemand die alles zelf wilt doen en achteraf met een dikke smile ergens arriveert. Ook al is hij 'trager' dan de Golf R-rijder. Dat is het zo'n beetje met de Golf R. Dit ding is een enorm potent wapen, geweldig zelfs, maar je bent eerder ondergeschikt aan het kunnen van de R dan visa versa.

Je moet op zo'n hoog percentage van de wagen rijden voor je er lol mee kunt hebben en dat percentage ligt spijtig genoeg stukken verder dan wat sociaal aanvaard wordt op de openbare weg. Met aan Golf GTI ga je die fun-grens een pak sneller vinden :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws