AF-Vloot: Citroën C4 Cactus BlueHDI [4/SLOT]

af-vloot-cactus

Afscheid nemen bestaat niet volgens het bekende Nederlandse lied. Toch hebben we onze C4 Cactus-duurtester terug afgeleverd aan zijn baasje. Met ietwat pijn in ons hart, maar met sterkte verhalen om mee uit te pakken aan de toog.

Dat er veel onenigheid is over de C4 Cactus. Althans, dat besluiten we uit jullie reacties van de voorgaande delen over de gekke Fransoos. Sommigen zijn fan van zijn gewaagd design, anderen vinden die lijnen net afgrijselijk. Wij houden het alvast ergens in het midden. Schoonheidsverkiezingen gaat de Cactus nooit winnen, maar je moet de jongens van Citroën credit geven om zoiets apart op de markt te zetten. Zeker nu ze meer dan ooit in de budgethoek van de autosector worden geforceerd.

We hadden het kunnen weten

Moppen over wagens van Franse afkomst en technische problemen zijn dik gezaaid. Het was dan ook bijna een verplicht nummertje dat er wel iets mis ging gaan met onze Fransoos. Hoewel de criticasters in hun handen wreven, willen we hier voor ééns en altijd duidelijk maken dat het technisch defect van de Cactus in de Alpen te wijten was aan een menselijke fout. Want de Cactus treft geen schuld dat het Adblue-reservoir niet aangevuld was. Moeten we dan toch een houvast gooien naar de lachbekken; ja, de achterbank kraakt wat.

af-vloot-cactus

Leutige bochtensnijder

Verder kunnen we de Cactus met een positief rapport terugsturen naar Citroën. Het verbruik van de 1.6-dieselmotor was bijna niet boven de 5 liter per honderd kilometer te krijgen, terwijl hij met z'n 100 pk en 245 Nm aan koppel zeer vlot uit de startblokken kwam, ondanks de lange spreidingen van de vijfbak. Dank daar maar het lage gewicht van de Cactus voor, want dat piept net boven de 1.000 kg.

af-vloot-cactus

Dat gewicht heeft trouwens nog een bijkomende factor, de gek gelijnde kornuit laat zich opvallend leutig de bocht omhoeken. Het platform onder de Cactus komt van de C3 Picasso, maar dan iets verlengd. Verwacht dus ook geen racemachine, maar we durven toch stellen dat de Cactus een Franse Mini is met een idem dito Franse ophanging. Het geeft de Citroën alvast een geheel eigen karakter dat pittiger is dan een Volkswagen Golf en comfortabeler dan zo'n MINI. Op de limiet loopt 'ie dan weer wel te vaak over zijn eigen pootjes richting onderstuur. Maar goed, het blijft natuurlijk een budgetbewuste gezinswagen. O ja, nog een voordeel van dat lagere gewicht? De remmen voelen een stuk groter aan dan ze eigenlijk zijn. Puik werk van de Fransen.

Niet geschikt voor bierbakken

Laat je 15.000 euro achter bij Citroën, dan rijd je al weg met een C4 Cactus. In die zin past hij perfect in het budgetalternatief-denken van het Franse merk. Want je krijgt best wel veel wagen voor je geld. Vergelijken is echter bijna onmogelijk, want is dit nu een rivaal voor de Peugeot 308, of 2008? Wel, eigenlijk voor beide. De Cactus heeft een soort van hybride-segment gecreëerd. Niet hoog genoeg op z'n pootjes voor een crossover, maar te apart om een gewone hatchback te zijn. Qua afmetingen is hij alvast even groot als een 2008, al heb je een stuk meer binnenruimte in de Cactus.

af-vloot-cactus

Dat voel je ook, want het is prettig vertoeven binnenin, zeker dankzij het panoramische dak op onze versie. Moeten we toch ergens over zeuren op ruimtegebied... de koffer is best groot met 358 liter, maar de Cactus heeft een wel zeer hoge drempel om in te laden. Niet meteen bierbakvriendelijk dus.

Als een Franse bistro

Een nog grotere blikvanger dan die Airbumps aan de buitenkant moet wel het interieur zijn. Wat een heerlijke plaats om in te vertoeven. Een mix van oubollige Franse gezelligheid met hypermoderne bedieningspanelen. Het schermpje kennen we al vanuit een resem aan Peugeot- en Citroën-modellen en ook hier kunnen we er kort over zijn; visueel geweldig, ergonomisch een stuk minder praktisch. Zo'n tabula rasa klinkt knap op papier, maar het bewijst mooi dat een minimum aan tactiele knopjes toch vandoen is.

af-vloot-cactus

De stoelen zitten als grootmoeders fauteuil, het stuurtje licht heerlijk in de hand en het minimalistisch metertje pal voor je neus is een feest om naar te kijken. En hoewel een toerenteller niet aanwezig is, mis je het niet echt. Wat we wel misten? Misschien iets meer zijdelingse steun van de zetels.

af-vloot-cactus

Kijk eens naar iets anders

Voor wie is zo'n C4 Cactus nu? Wel, ben je op zoek naar een ruime wagen die er apart uitziet maar krijg je het melkzuur van al die crossovers, dan is deze Fransoos ideaal. Ook klanten van de Volkswagen Golf, Peugeot 308 en Renault Mégane kunnen wel eens hun weg vinden naar de Cactus. Qua prijs misschien wel de wagen met het meest uitgesproken design per euro. En dat is toch ook geld waard?

af-vloot-cactus

Conclusie

Hij heeft ons schrik aangejaagd in de bergen door elektronisch even van jetje te geven, maar we zijn er toch niet minder van gaan houden. Sinds jaren het gekste dat er uit de hersenpan van Citroën is ontsnapt en daarvoor alleen al heeft de Cactus bestaansrecht. Een wagen die terugkijkt naar de hoogdagen van de Franse auto-industrie en een aangename verademing is in autoland.

Gegevens
Kilometerstand: 11.000
Gereden kilometers: 4.008
Verbruik: 4,8 l/100km
Opmerking: Met het afscheid van de Cactus hebben we een nieuwe duurtester in het vizier. Een Japanse driedeurs met 'Sport' in zijn naam...

Lees en bekijk hier de andere delen van de Cactus-duurtester:
• DEEL 1
• DEEL 2
• DEEL 3
• 10 DINGEN DIE JE MOET WETEN (video)

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Adriaan 15:04
afbeelding van Adriaan

Suzuki swift sport?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws