In het Belgisch Staatsblad verscheen de belastingverhoging voor privégebruik van bedrijfswagens in 2015. Daarbij wordt vooral gekeken naar de C02-uitstoot.
Dat het soms moeilijke materie is, dat voordeel alle aard (VAA). Daarom gaan we de veranderingen voor 2015 zo klaar en duidelijk mogelijk proberen te schetsen. Vanaf 2012 werd het voordeel alle aard voor privégebruik van een bedrijfswagen berekend aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot. Een bedrag dat gelijk is aan 6/7e van de cataloguswaarde wordt vermenigvuldigd met een coëfficiënt afhankelijk van je CO2-uitstoot. Daarvoor hanteert men twee referentiegetallen/ uitstoten; bij een uitstoot van 95 g/km (diesel) en 115 g/km (benzine) bedraagt dat getal 5,5%. Hoe meer CO2 je wagen uitstoot hoe groter dat percentage. Meer nog, per extra gram CO2/km stijgt het met 0,1 procent. Is je wagen groener, dan daalt het. De ondergrens van het coëfficiënt ligt op 4procent, de bovengrens op 18 procent.
Voor 2015
Vanaf 1 januari 2015 zal het referentiegetal voor de uitstoot weer een stukje dalen. Voor diesels van 95 g/km naar 91 g/km en voor benzines van 115 g/km naar 110 g/km. Een strengere regel die ietwat wordt gecounterd door het fors dalen van de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens. Op die manier probeert de overheid om het land naar groenere wagens te duwen.
O ja, elektrische- of hybride auto's halen geen voordeel uit de aanpassing. Zij worden altijd op een minimumvoordeel belast, ook al stoot de auto weinig of niets uit (die minimum 4 procent dus). Ook auto’s met een zeer hoge CO2-uitstoot hebben geen groter nadeel, omdat de impact van de uitstoot in de berekeningsformule van het belastbare voordeel geplafonneerd is (op die 18 procent).
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden