Vrijdag Fandag: Audi A6 Avant

vfs4-audi-a6-avant_2012

Autofans zijn er in alle soorten en maten. Voor de vierde keer laten we de lezer zelf aan het woord over zijn auto in onze Vrijdag Fandag-rubriek. We trappen af met een kilometervreter van Duitse makelij.

Naam: G. Delbon
Leeftijd: 55 jaar
Wagen: Audi A6 - 3.0l TDI Quattro
Eigenaar sinds: 07/03/2012
Vorige wagens: Mercedes E-klasse 220 cdi, 2 x Audi A6 - 2.7l tdi Quattro
Kort: Betrouwbaar, comfortabel en sportief wanneer het moet

Het verhaal

Geschiedenis
Dankzij zeer goede ervaringen met de vorige modellen was de aankoop van deze 3.0l eerder een logisch vervolg hiervan.

vfs4-audi-a6-avant_2012

Wat zou je anders aanpakken?
Misschien dat we eerder een Audi A6 hadden moeten aanschaffen dan het eerst bij Mercedes-Benz te proberen.

Waar krijg je een glimlach van?
Telkens we hem starten en het zachte geluid van een zescilinder horen komen de mondhoeken even naar boven. Elke keer weer, weten we dat we met een prachtig betrouwbare wagen onderweg gaan.

vfs4-audi-a6-avant_2012

Waar word je humeurig van?
Om de 30.000 kilometer moet hij in onderhoud, en dat vinden we altijd een jammerlijk noodzakelijk kwaad.

Hamer & beitel
Uiterlijk zijn er helemaal geen veranderingen aangebracht. Onderhuids heeft hij wel even bij een “autoloog” :-)) geweest.

Waarom een Audi A6 Avant?
Kilometervreters gaan aan deze wagen zeer veel plezier hebben. Economisch een méér dan verantwoord voertuig om hiermee je kilometers af te malen.

vfs4-audi-a6-avant_2012

Blijver of afschrijver
Deze werd eind maart intussen verkocht. Een opvolger is al in bestelling en zal terug een Audi A6 worden. Een vierde generatie dus maar wel ééntje die nu wat hoger staat en ons nog meer plezier en comfort zal geven vermits we nu voor een Allroad gekozen hebben.

vfs4-audi-a6-avant_2012

Gegevens

Huidige kilometerstand: 440.000 km
Leeftijd wagen: 2012
Motor: 3.0l V6 TDI
Overbrenging: S-Tronic / 7-traps automaat
Topsnelheid: 250 km/u
0 tot 100km/u: 6,4 s
Vermogen: 211 pk (bijgewerkt naar 263 pk)
Koppel: 631Nm
Aandrijving: Quattro vierwielaandrijving
Gewicht: 1.785 kg
Gemiddeld verbruik: 6,3 l/100 km
Rijtaks: 772,20 euro
CO2-uitstoot: 152 gr/km

vfs4-audi-a6-avant_2012

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:10
afbeelding van Techno Patat

440.000 km op drie jaar :p? Say whut?

Staat je koelkast in zwitserland en je sofa in België misschien :p??

Sven 14:21
afbeelding van Sven

De wagen werd gebruikt voor vervoer van loodsen en andere opvarenden van schepen, vandaar de hoge kilometerstand.

bartelskie 13:13
afbeelding van bartelskie

Wat een km-stand in slechts 3 jaar?? Bijna 150k per jaar?
Leuk te lezen zou de onderhoudshistoriek zijn. Of is er niks gebeurd buiten de reguliere beurten?

Techno Patat 15:35
afbeelding van Techno Patat

Ik ook eigenlijk wel!

Kilometervreter 00:09
afbeelding van Kilometervreter

Flens van de cardanas is vrij snel vervangen geweest (met dank aan het start/stop-systeem)
Kogellagers RV zijn vervangen geweest na 380dzd. (niet ongewoon dus)
Voor de rest enkel Long life onderhoud en geen andere mankementen.
Wagen had na 3 jaar en 10 dagen 451dzd km.

anon 19:12
afbeelding van anon

Een betrouwbare Audi, dat ik dat nogbmocht meemaken. Ik veronderstel dat dit vooral door de correcte motorisatie is, maar toch verbazend.

Jos D. 09:45
afbeelding van Jos D.

Eén vogel maakt de lente niet.
Ik had graag - zoals vroeger in de Autogids - terug eens wat méér berichtgeving over gebruikte wagens. Over nieuwe wagens valt er tegenwoordig niks slechts te vertellen en rijden met een dure luxe-wagen beïnvloedt altijd het oordeel omdat de meeste journalisten privé ook maar in een normale wagen rijden.
In AutoBild staat een kort verslag over een 2de-hands Golf, Astra en Focus. En raad eens ... de Golf kwam er zeer belabberd uit, de Astra en de Focus hadden een ruime voorsprong.
En dan ging het deze keer niet over de degelijkheid van het materiaal (waar de meeste journalisten het altijd over hebben in een nieuwtest) maar over de betrouwbaarheid van de mechaniek. En de Golf heeft nogal wat mankementjes :-)

Yannick 14:30
afbeelding van Yannick

Wij zouden ook zeer graag meer achtergrondinformatie vergaren over problemen, onderhoudsperikelen en lange-termijn ervaringen. +100.000km testen zoals in AutoBild zijn subliem maar vrij onhaalbaar in de Belgische Perswereld. Wij proberen telkens doorheen de opties te zien en materialen vermelden we graag omdat er soms enorm veel verschil is tussen een wagen uit éénzelfde segment. Meestal in het voordeel van de duurdere maar zeker niet altijd. Waar voor je geld is zeker belangrijk en proberen we ook kritisch te bekijken. Zoals je in onze duo- en triotesten kan lezen zijn het niet altijd de populairste van de klas die met de overwinning gaan lopen.

Kilometervreter 00:22
afbeelding van Kilometervreter

Tweedehands is steeds een stap in het onbekende. Hoeft niet slecht te gaan maar de kans is vele malen groter dan bij een nieuw model. Ik zou haast durven schrijven, uiteraard.

bartelskie 08:23
afbeelding van bartelskie

Ik rij een A4 van 2008 met 270.000 km en een A6 van 2010 met 250.000 km.
Beiden hebben nul motorische problemen tot nu toe. Van de A4 werden de voorste wiellagers vervangen en verder gewoon onderhoud en de liefdevolle aandacht van mij...

Kilometervreter 00:19
afbeelding van Kilometervreter

Helemaal niet ongewoon hoor, het is de derde in rij en slechts bij ééntje heeft die het voor één dag laten afweten door een kapotte alternator. Niet slecht over een gezamenlijke afstand van meer dan 1mljn km's zou ik zeggen.
Welk merk doet beter?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws